Ilmaisia opintoja korkeakouluissa

Opiskelija työskentelee kannettavalla tietokoneella.

Oletko kiinnostunut korkeakoulussa opiskelemisesta? Koronaviruksen takia useat korkeakoulut (yliopistot ja ammattikorkeakoulut) ovat ilmoittaneet, että avoimet korkeakouluopinnot ovat väliaikaisesti ilmaisia. Tässä kirjoituksessa kerrotaan avointen korkeakoulujen ilmaisista opinnoista.

Avoin korkeakoulu

Avointen korkeakoulujen opinnot ovat tavallisesti maksullisia. Voit suorittaa yksittäisiä kursseja avoimessa korkeakoulussa. Et voi suorittaa koko tutkintoa avoimessa korkeakoulusssa.

Avoimen korkeakoulun opinnot ovat sinulle hyvä mahdollisuus tutustua erilaisiin opintoihin. Sinä voit kehittää osaamistasi monista asioista.

Ennen kuin ilmoittaudut opintoihin

Ota nämä asiat huomioon:

1. Tarkista ovatko opinnot ilmaisia sinulle ennen ilmoittautumista!
  2. Lue tarkasti korkeakoulujen omat ohjeet.
  3. Joissain avoimissa korkeakouluissa opinnot ovat ilmaisia kaikille. Joissain korkeakouluissa opinnot eivät ole ilmaisia kaikille. Osa opinnoista on ilmaisia esimerkiksi työttömille tai alueen asukkaille.
  4. Joissain avoimissa korkeakouluissa kaikki kurssit ovat ilmaisia. Joissain korkeakouluissa vain osa kursseista on ilmaisia.
  5. Jos olet työtön, muista keskustella opintojen aloittamisesta TE-toimistosi kanssa.

Opinnot avoimessa ammattikorkeakoulussa

Ilmaisia avoimen korkeakoulun opintoja on tarjolla eniten ammattikorkeakouluissa. Tampereen ammattikorkeakoulu ilmoitti tänään (21.4.2020) ilmaisista opinnoistaan. Myös useat muut ammattikorkeakoulut ovat ilmoittaneet ilmaisista opinnoista. Katso esimerkiksi nämä ammattikorkeakoulut:

Opinnot avoimessa yliopistossa

Myös yliopistoissa on nyt ilmaisia opintoja. Tampereen yliopisto on mukana tekniikan alan verkostoyliopistossa Fitechissä, jonka kautta löydät maksuttomia opintoja. Tampereen yliopiston opinnot Fitechissä löytyvät tästä linkistä. Katso myös nämä avointen yliopistojen opinnot:

SIMHE-ohjaus

Tarvitsetko apua korkeakouluun hakemisessa? Voit saada SIMHE-ohjausta useasta eri korkeakoulusta. Asutko Pirkanmaan alueella? Me voimme auttaa. Ota meihin yhteyttä sähköpostilla: simhe@tuni.fi. Vastaamme kysymyksiisi. Voit myös varata ajan ohjaukseen. Ohjaus tehdään etänä. Tarvitset siihen tietokoneen ja verkkoyhteyden.

Tämä uutinen on tehty selkokielellä. Lisätietoja selkokielestä löydät selkokeskuksen verkkosivuilta.

Teksti: Ville Nevalainen

Päivitetty 6.5.2020