Johanna Veijanen: ”Koulutuksen avulla toivon saavani omaan opetukseen uusia työkaluja pakkausalan arvoketjuista ja tulevaisuusajattelusta”

Vaaleatukkainen, hymyilevä nainen villapaidassa.
Johanna Veijanen uskoo, että TAMKin koulutus vahvistaa käytännön taitoja teorian lisäksi. Kuva: Keerthi Nelloli

Media-alan ja kuvallisen ilmaisun lehtori, ympäristökasvattaja Johanna Veijanen opettaa julkaisutuotannon osaamisalaa Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa. Tutkintoon sisältyy myös pakkaustuotanto. Veijanen kokee, että Tampereen ammattikorkeakoulun tarjoaman Pakkausarvoketjun kiertotalousosaaja -koulutuksen sisältö tukee tulevaisuuden osaamista ja opettajan työtä. Hän toivoo sen kasvattavan myös verkostoa ja avaavan uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön yritysten kanssa.

”Pakkauksien avulla voi oikeasti vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin, mutta toisaalta pakkauksien materiaalit ja jopa kierrätysohjeet voivat muuttaa ostajan mielipiteen. Kuluttajat ovat tietoisia ja haluavat kierrättää.

Koen tärkeäksi opettaa opiskelijoille elinkaariajattelua. On hyvä ajatella, ettei jäte ole jätettä vaan uudelleen käytettävää materiaalia.

Koulutuksen avulla toivon saavani uusia työkaluja omaan opetukseen arvoketjuista ja tulevaisuusajattelusta. Uskon sen kasvattavan myös pakkausalan verkostoani. Meillä Tredussa kannustetaan jatkuvaan oppimiseen niin opiskelijoita kuin henkilökuntaakin.

Ammatillisena opettajana on tärkeää tietää mitä teollisuudessa tapahtuu. Uskon koulutuksen vahvistavan käytännön taitoja teorian lisäksi.

Olen myös ympäristökasvattaja ja toimin Hervannan toimipisteen kestävän kehityksen vastaavana yhdessä kollegani, prosessialan lehtori Heli Lampisen kanssa. Koulutus on alkamassa juuri oikeaan aikaan, sillä tänä keväänä kartoitamme Helin kanssa jätejakeiden määriä eri aloilla. Koulutuksen tarjoamaa kiertotalousosaamista tulen varmasti hyödyntämään kampuksen kehittämisessä.

Ammatilliset oppilaitokset tekevät tiivistä yhteistyötä alueellisten yritysten kanssa. Tampereen seudulla on useita pakkausalan yrityksiä, jotka ovat pitkään olleet Tredun media-alan kumppaneita. Uskonkin, että TAMKin koulutus avaa uusia yhteistyömahdollisuuksia tulevaisuuteen.”

Kiinnostuitko sinäkin koulutuksesta? Hakuaika avoimen AMK:n koulutukseen on 1.4.2023–31.5.2023. Kymmenen kuukauden mittainen koulutus järjestetään 21.8.2023-19.5.2024. Tutustu koulutuskorttiin Tampereen korkeakouluyhteisön tuni.fi-sivuilla ja hae mukaan!

Teksti: Johanna Veijanen ja Hanna Ylli
Kuva: Keerthi Nelloli