Pro gradu -tutkielma projektin aineistosta

Tutkimusprojektin aineiston pohjalta on nyt kirjoitettu ensimmäinen pro gradu -tutkielma: ”Mun mielestä ylipäätään pitäis pystyä tarjoon neuvolan enemmän kohdennettua palvelua”: Ammattilaisten näkökulmia vanhempien tarpeista ja äitiysneuvolapalveluiden merkityksistä.

Vastavalmistunut terveystieteiden maisteri Riikka Haanpää tutki gradussaan millaisia tarpeita, odotuksia tai toiveita ammattilaiset tunnistavat vanhemmilla ja perheillä olevan äitiysneuvolapalveluiden suhteen. Lisäksi tutkielmassa tarkasteli sitä, millaisia merkityksiä äitiysneuvolapalveluille annetaan. Aineistona toimivat tutkimusprojektin osana tehdyt haastattelut yksityisissä ja julkisissa neuvolapalveluissa työskentelevien ammattilaisten kanssa.

Tulosten perusteella ammattilaiset kokivat, että neuvolapalveluja käyttävät vanhemmat toivovat monipuolista palveluvalikoimaa sekä saavutettavuutta. Ammattilaisten ilmaisivat vanhempien tarvitsevan entistä enemmän tukea omaan jaksamiseen.

Lisäksi äitiysneuvolapalveluihin liittyi vahvoja tunnelatauksia. Ammattilaisten vastausten perusteella vanhemmat mielsivätkin äitiysneuvolapalveluilla olevan tärkeä rooli tunteiden säätelyn ja jakamisen näkökulmasta. Äitiysneuvolapalveluissa työskentelevät ammattilaiset olivat niitä henkilöitä, jotka kannustivat vanhempia ja perheitä eteenpäin, toimivat lohduttajina ja tukijoina kriisitilanteissa sekä kuuntelivat vanhempien huolia tai murheita. Ajoittain äitiysneuvolapalveluiden nähtiin toimivan muiden terveydenhuoltopalveluiden korvaajana sekä yhteiskuntaan kiinnittäjänä. Osa ammattilaisista koki, että heidän täytyi kannatella vanhempia liian kauan tilanteissa, joissa esimerkiksi erikoissairaanhoitoon on pitkät jonot. Neuvolat olivat monille myös matalan kynnyksen paikkoja tulla hakemaan tietoa ja tukea asioissa, jotka eivät suoranaisesti liittyneet raskauteen.

Koska aineisto koostui eri sektoreilla työskentelevien ammattilaisten haastatteluista, tuloksissa nousi esiin myös ajatus julkisesta äitiysneuvolasta normina. Oletusarvona on siis se, että vanhemmat käyvät heille tarjotuissa tarkastuksissa, mutta saattavat sen lisäksi ostaa myös yksityisiä palveluja. Osa ammattilaisista kuitenkin koki, että esimerkiksi kotisynnytystä toivovat vanhemmat saattavat arvostelun pelossa karttaa julkisia palveluja.

Tutkielman tuloksissa kuvastuvat sekä vanhemmuudessa että yhteiskunnassa tapahtuva muutos. Ammattilaiset kokevat vanhempien olevan aktiivisia ja tiedonhaluisia. Raskausaikaan ollaan halukkaita panostamaan myös taloudellisesti, mikä näyttäytyy joidenkin kohdalla yksityisten palvelujen käyttönä. Neuvolalta saatetaan odottaa entistä enemmän joustavuutta ja yksilöllisten tarpeiden huomiointia. Toisaalta lasta odottavien hyvinvoinnin haasteet näyttävät kuvastuvan myös ammattilaisten arkityöhön.

Riikan työhön pääsee tutustumaan kokonaisuudessaan Tampereen yliopiston avoimen julkaisuarkisto Trepon kautta: https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405226183