Projekti alkaa

Syyskuun alussa käynistyneessä projektissani tarkastelen sekä julkisia että yksityisiä raskausajan palveluja. Olen aiemmin tutkinut terveyspalveluiden ja niiden käyttäjien välistä suhdetta sekä siinä tapahtuvia muutoksia. Tähän liittyvät esimerkiksi ajatukset palveluiden käyttäjistä asiakkaina tai asiantuntijoina. Tutkimuksissani olen keskittynyt erityisesti palveluita käyttävien ihmisten näkemyksiin ja kokemuksiin.

Idea tähän projektiin kypsyi mielessäni muutaman vuoden ajan. Olen oman työni ohella seurannut erilaisia lisääntymiseen, raskauteen ja synnytykseen liittyviä keskusteluja sekä terveydenhuoltojärjestelmässä tapahtuvia laajamittaisia muutoksia. Loppuvuodesta 2021 kirjoitin ajatukseni paperille ja onnekseni pääsen niitä Tampereen yliopiston tutkijakollegiumin tuella toteuttamaan.

Projektissa tarkastelen millaisia yksityisiä palveluja Suomeen on julkisten äitiysneuvolapalvelujen rinnalle kehittynyt ja miksi. Tutkin tapoja, joilla erityisesti yksityisiä palveluja markkinoidaan ja pohdin, millaisia mahdollisia seurauksia on sillä, että osa lasta odottavista vanhemmista siirtyy yksityisten palvelujen piiriin. Lisäksi pohdin laajemmin sitä, millaisia lisäpalveluja vanhemmille tarjotaan esimerkiksi doulapalvelujen muodossa ja millaisia ajatuksia raskaudesta/synnytyksestä/vanhemmuudesta näiden eri palvelujen taakse kätkeytyy.

Sairaanhoitajapäivien ohjelma ja Neuvola 100-vuotta lehtinen

Olen alkusyksyn aikana pyrkinyt orientoitumaan projektin aihepiiriin mm. osallistumalla Terveydenhoitajapäiville, joiden teemana oli 100-vuotias neuvola.

Syskyn -22 aikana kerään projektia varten nettiaineistoa, kartoitan yhteistyökumppaneita ja pohjustan alkuvuodesta -23 alkavaa haastattelu- ja tarina-aineiston keruuta. Odotan innolla, että pääsen tapaamaan äitiyspalveluissa työskenteleviä sekä odottavia ja uusia vanhempia!

Jos projekti herättää ajatuksia tai kysymyksiä, niin minuun voi olla yhteydessä aiheen tiimoilta: marjaana.jones@tuni.fi. Ensi vuoden aikana tulen myös lähestymään äitiyspalveluissa työskenteleviä sekä odottavia ja uusia vanhempia haastatteluja koskien.