Yritykset päivittävät tekoälyosaamistaan korkeakoulujen uusimman AI-tiedon avulla

Hymyilevä nuorimies valkoisessa paidassa, taustalla harmaa seinä ja viherkasvi.
”Päivitämme itsemme ja yrityksemme uusimmalla tekoälytiedolla”, sanoo Dekati Oy:n tekoälylähettiläs Markus Nikka.

Data on yrityksille kullanarvoista. Tekoälyn ja data-analytiikan avulla ne voivat valjastaa tiedon liiketoimintansa tueksi. AI-lähettiläs-hankkeessa TAMKin ja Turun yliopiston asiantuntijat evästävät pk-yritysten tekoälylähettiläitä. Dekati Oy:n, Tampereen Tiivisteteollisuus Oy:n ja Teknikumin tuoreet AI-lähettiläät toteavat hanketoiminnan tuovan mukanaan monia etuja: uutta tietoa, hyödyllisiä sisältöjä, sovellusideoita, verkostoitumista, prosessien sujuvoittamista ja innostusta.

Tekoäly tarjoaa menetelmiä ja sovelluksia, joiden avulla voidaan ennustaa tai päätellä asioita. Maksuttomassa hankkeessa on mukana lähes 30 pk-yritystä.

− Tarjoamme yrityksille järkeviä ja konkreettisia kehitystoimia ja työkaluja. Yrityksille data on jo sinällään rahanarvoista ja sen hyötykäyttö liiketoiminnallisesti järkevää. Tuemme avainhenkilöiden kehittymistä tekoälyn ja data-analytiikan osaajiksi. Osallistuvat yritykset voivat tehostaa ja vakiinnuttaa dataosaamistaan sekä tehdä yhteistyötä relevanttien tekoälytoimijoiden kanssa, kertoo TAMKin projektipäällikkö Kari Naakka.

”Maailma on menossa tähän suuntaan ja päivitämme osaamistamme sen mukaan”

Sisäisen tiedon ja ymmärryksen lisääminen tekoälystä ja data-analytiikasta kannusti Dekati Oy:n mukaan hankkeeseen. Tekninen asiantuntija Markus Nikka toimii aerosolimittalaitteita suunnittelevan ja valmistavan yrityksen AI-lähettiläänä. TAMK on tuttu yhteistyökumppani.

− Pöytä oli valmiiksi katettu. Olimme aiemmin mukana TAMKin räätälöimässä koulutuspaketissa, jossa jo sivuttiin tekoälyä ja esineiden internetiä.

Nikan mukaan Dekati Oy:ssä ajatuksena on yrityksen sisäisen tekoälytiedon lisääminen ja jakaminen.

− Meillä on tavoitteena itsemme päivittäminen tähän hetkeen ja tulevaisuuteen. Olemme pyöritelleet sopivaa AI-kehittämistehtävää siitä, miten tekoälyä ja mittausinstrumentin dataa voisi yhdistää, mitä saadusta datasta voisi nähdä ja mitä sillä voisi tehdä.

Nikka arvioi hankeyhteistyön isoimmaksi hyödyksi sen, että näkee muiden yritysten ideoita.

− Se rikastaa omaa ja kollegoiden ajattelua. Tulee elämys, että tällaista kaikkea voi lähteä soveltamaan. Vierailevien yritysten luennotkin ovat olleet laadukkaita, ja niistäkin saa toimivia ideoita omaan yritykseen.

Aiemmat hyvät kokemukset TAMKin hankkeista innostivat TT Gasketsin mukaan

Älytuoteasiantuntija Jaakko Niukkala toimii tiivisteratkaisuja tarjoavan Tampereen Tiivisteteollisuus Oy:n – TT Gasketsin – AI-lähettiläänä. Tekoälyä ja data-analytiikkaa valjastetaan liiketoiminnallisesti merkittävään materiaalinhallintaan.

− Pyrin tuomaan tälle aika perinteiselle teollisuudenalalle uutta näkökulmaa, eli miettimään, miten saamme älykkäitä tuotteita ja palveluita tähän oheen, hän taustoittaa.

Mustapuseroinen nuori mies tehdassalissa.
Älytuoteasiantuntijalle oli luontevaa ryhtyä AI-lähettilääksi: ”Kehitän ja ennustan materiaalitarpeita tekoälyn avulla”, kertoo TT Gasketsin Jaakko Niukkala.

TT Gaskets oli mukana TAMKin ICT4N-hankkeessa, ja AI-lähettiläs-hanke on hyvä jatkumo. Sen aikana Niukkalalle on selvinnyt, mihin tekoälyä voi käyttää nopeasti. Hän pyrkii kehittämään ja ennustamaan materiaalitarpeita tekoälyn avulla.

− Nyt on kehittynyt ideoita ja ajatuksia siitä, mihin tekoälyä voitaisiin meillä hyödyntää. Tekoälysovelluksen avulla voisimme vähentää varaston arvoa, ja samalla parantaa toimitusvarmuutta ilman ainepulaa.

Tekoälykynnys on madaltanut: ”Pitkästä tavarasta ei tarvitse lähteä vääntämään”

Niukkala on tyytyväinen siitä, että yritys lähti mukaan hankkeeseen. Hän muistuttaa, että maailma on täynnä algoritmeja eikä tekoälyä tarvitse pelätä.

− Kyllä tämä on madaltanut kynnystä tekoälyyn lähtemiseen. Minulle on hyvin selvinnyt se, mitä tekoäly oikeasti on. Pitkästä tavarasta ei tarvitse lähteä vääntämään.

Niukkala kehuu TAMKin ja Turun yliopiston asiantuntijoita, ja heiltä saatua tukea ja konkreettisia vinkkejä. Hän kehottaa mukaan hankkeisiin, sillä onnistumisten kautta into lisääntyy ja ymmärrys kasvaa.

Teknikumissa arvostetaan hankkeissa saatua tietoa ja verkostoitumista

Kumiteollisuustalo Teknikumissa ollaan kiinnostuneita uusista avauksista. Kun tilaisuus tarjoutui, yritys nimesi tuotekehityspäällikkönsä Mira Juutilaisen tekoälylähettilääksi. Hän tunnustautuu noviisiksi tekoälyn ja data-analytiikan suhteen. Innostusta ei silti puutu, ja Juutilainen on jo pureutunut kartoitustyöhön ja visualisointityökaluihin.

− Pyrin selvittämään, mitä mahdollisuuksia tekoäly ja data-analytiikka tuovat ja saisimmeko niistä hyötyä yrityksen laadunvalvontaan. Hankkeessa opittua voi jatkossa hyödyntää muihinkin datalähteisiin.

Nuori nainen silmälaseissa ja tukka ponnarilla, AI-lähettiläs-hankkeen logo ja naisen sitaatti.
Teknikumin AI-lähettiläs Mira Juutilainen visualisoi laadunvalvontadataa yrityksen hyötykäyttöön.

”Meitä on koolla hyvä porukka eri yrityksistä”

Uusista avauksista kiinnostunut Teknikum osallistuu monenlaiseen hanketoimintaan. Korkeakoulujen yhteishankkeessa yritys on mukana ensimmäistä kertaa. Juutilainen on tyytyväinen hanketoimijoiden antamaan tukeen.

− Olen osallistunut työpajoihin ja saanut kattavasti konkreettisia esimerkkejä visualisoinneista sekä siitä, miten niitä kannattaisi hyödyntää.

Juutilainen on myös verkostoitunut muiden AI-lähettiläiden kanssa.

− Meitä on koolla hyvä porukka laajasti eri yrityksistä, ja keskustelumme ovat olleet mielenkiintoisia. Mielestäni erityyppisten henkilöiden kannattaa ryhtyä lähettilääksi avoimin mielin. Tässä ei tarvitse olla tekoälyä ymmärtävä datasuperosaaja, sillä osaaminen ja ymmärrys karttuvat tekemällä, hän kannustaa.

Lisätiedot:
Kari Naakka