VR-ratkaisuja tarinankerronnasta etäkokouksiin

Tulevaisuudessa VR-laseja voitaneen käyttää myös ilman ohjaimia. Jani Leskinen (vas.) ja Jonas Rajanto kertovat käyttökokemuksen parantuvan vuosi vuodelta.

Teksti: Satu Koho
Kuva: Tuukka Uusitalo

Virtuaalinen elämyslääke – luovaa osaamista sote-alalle -hanke toi työpajoja Oulussa 11. maaliskuuta pidettyyn kansainväliseen Virtual Reality Nordic 2020 -tapahtumaan.

Työpajojen ja virtuaalielämysten lisäksi tapahtuma tarjosi mentorointia sekä painavia puheenvuoroja paneelikeskusteluja saattaen yhteen uusimmista VR-innovaatioista kiinnostuneet ammattilaiset ja vaikuttajat useilta eri aloilta.

Päivän ensimmäisessä VIRTU-työpajassa paneuduttiin kokemukselliseen journalismiin Teatime Researchin Perspectives-tuotantosarjan välityksellä. Sarja tähtää sosiaalisen vaikuttamiseen henkilökohtaisen kokemuksen kautta. Tarinankerronnassaan se hyödyntää virtuaalitodellisuutta. Vastaanottaminen perustuu vahvasti immersioon, tarinaan uppoutumiseen.

”Onnistunut immersio koostuu läsnäolon ja samaistuttavuuden tunteista”, painottaa Teatime Researchin Tommi Teronen.

Läsnäoloa etänä

Toisessa VIRTU-työpajassa tutustuttiin Glue Collaboration monikäyttäjäratkaisuihin.

Virtuaalitodellisuudessa pidetyissä etäpalavereissa käyttäjät rakentavat mieleisensä työtilan, johon voi ladata erilaisia interaktiivisia elementtejä. Virtuaalisen neuvottelualustan pääajatuksena on jaetun tilan herättämä luottamus ja läsnäolon tunne.

Glue-alustan parissa työskentelevä Jani Leskinen uskoo vahvasti, että enemmän kuin puhtaasti viihteen parissa, tulemme lähivuosina kokemaan virtuaalitodellisuutta koulutuksessa ja työelämässä.

”Jos VR-ratkaisuilla voidaan simuloida jotakin, harjoitella ja tehdä vähemmän mokia sekä säästää aikaa ja rajaa, siitä tulee työkalu, joka laajenee yhä enemmän muille aloille, painottaa Grape Peoplen verkkotyöskentelyyn erikoistunut valmentaja ja fasilitaattori Jonas Rajanto, yksi Virtual Reality Nordic 2020 -tapahtuman puhujista.

Aiheesta enemmän sidosryhmäjulkaisun artikkelissa ”Pelillisyydestä hyötykäytöön