Kenellä ja millä mittareilla aikuiskoulutus olisi vaikuttavaa?

Pirstoutuvatko työurat? -kirjan luvussa 7 Satu Ojala ja Liudmila Lipiäinen tutkivat teollisuuden ammattikoulutetun henkilöstön suorittamien erikoisammattitutkintojen työuravaikutuksia. Uuden tutkinnon suorittaminen aikuisena on tärkeä osa jatkuvaa oppimista ja aikuiskoulutusta. Alusta-blogissa Satu Ojala ja Pasi Pyöriä ruotivat aikuiskoulutuksen vaikuttavuutta koskevaa pitkittäistutkimusta sekä sitä, ketkä olisivat eniten koulutuksen tarpeessa.

Aikuiskoulutuksen työuravaikutuksia vaikea osoittaa Alustalla!

Pirstoutuvatko työurat? -kirjan luku 7 Satu Ojala & Liudmila Lipiäinen Työssä oppiminen teollisuusaloilla. Erikoisammattitutkintojen vaikutus tuloihin, työllisyyteen ja työttömyyteen, alkaen s. 271.

***

Alusta!-blogi on osa Työelämän tutkimuskeskuksen WRC:n vuoden 2021 kirjoitussarjaa Pandemianjälkeisen työelämän kysymyksiä. Kirjoitussarjassa WRC:n tutkijat kysyvät: Miten koronaepidemia muutti suomalaista työelämää? Mitkä työelämän kysymyksenasettelut säilyvät ja ovat ajankohtaisia koronasta huolimatta?

Keväällä 2021 julkaistut blogikirjoitukset:

Arja Haapakorpi, Henna Jousmäki, Minna Leinonen, Pasi Pyöriä, Emmi Siirtola & al: Yrittäjä vai palkkatyöläinen? Taiteilijat koronatuen väliinputoajina

Tuija Koivunen ja Heidi Lehtovaara: Miksi anonyymia rekrytointia tarvitaan?

Kirsi Sjöblom ja Anne Mäkikangas: Rapauttiko etätyö yhteisöllisyyden?

Satu Ojala ja Pasi Pyöriä: Aikuiskoulutuksen työuravaikutuksia vaikea osoittaa (linkki yllä)

Kirjoitussarja jatkuu syksyllä Antti Saloniemen ja Sirpa Syväsen kirjoituksilla.