Vauhdikas vuosi 2022 - kiitos siitä teille!

Tuottajapankki-projektilla on ollut vauhdikas käynnistyminen - paljon on nähty ja koettu. Tässä jutussa ensimmäisen toimintavuoden kuulumisia ja hieman kohdennetaan katsetta jo tulevaan.

Vuosi sitten joulukuussa 2021 tunnelmat olivat hieman erilaiset kuin nyt. Koronarajoitukset olivat edelleen voimissaan ja pohdimme kuinka Tuottajapankki-projekti päästään kunnolla käynnistämään ja mitä vuosi toisi tullessaan. Nyt herättävä kysymys tässä kohtaa on, että vastako siitä aloituksesta on vuosi?!  Tulevat suunnitelmat ovat kuitenkin kirkkaat. Kevään kalenterissa on uusia koulutuksia, verkostoitumistilaisuuksia varaillaan eri kohteisiin ja uusia toimintakokeiluja valmistellaan teidän hyödynnettäviksi. Emme kuitenkaan pidä tätä kaikkea itsestäänselvyytenä edelleenkään, tilanne voisi olla myös toisin.

Se, että Tuottajapankki etenee hurjaa vauhtia, on täysin teidän ansiotanne. Teidän kaikkien aktiivisten osallistujien, mielenkiintoisten ammattilaisten, jotka tulevat jakamaan ajatuksiaan ja osaamistaan toisille ja oppimaan myös jotain uutta. Ideoiden ja tarpeiden törmäytys on ollut jatkuvaa pitkin vuotta ja tunnemme suurta etuoikeutta päästä jalostamaan alan osaajien tarpeisiin erilaista toimintaa ja tukea. Tekemisen vauhti varmasti sakkaisi alkuunsa, ellei osallistujia olisi. Kiitos siis kaikesta panoksestanne ja käytetystä ajasta!

Yksin emme tätä tekisi

Yhteistyössä on myös suurta voimaa: kumppanuus Tampereen kaupungin vetämän Kulttuuri ja taide virtaa – hankkeen kanssa sai aikaan merkittävän vauhdituksen tuottajarekisterin ylläpidon rakentamiseen. Mukanaolo marraskuun lopussa avatussa Pirkanmaan kulttuuripankissa ja sen valmistelussa on ollut ensiarvoisen tärkeää myös tuottajien näkökulmasta. (Tutustu ja rekisteröidy: kulttuuripankki.fi)

Verkostomme kasvaa ja vahvistuu koko ajan. Vuoden aikana olemme olleet mukana tekemässä 19 verkostoitumistilaisuutta yhteistyökumppaneiden kanssa eri paikoissa, jotka ovat antaneet hyvän alustan kohtaamisille, sekä 19 erilaista työpajaa/koulutusta/tilaisuutta ovat tuoneet mielestämme huikean volyymin, 695 osallistumiskertaa kaikkiaan hankkeen eri aktiviteetteihin. Eri osallistujia on 151, joista ahkerimmat ovat olleet mukana jopa 25 kertaa tilaisuuksissamme.  Kuulumisiamme tahtoo lukea jo 350 uutiskirjeen tilaajaa.  Toimintamenetelmiä tarkastellessa tarkemmin lukemat ovat myös upeat: mentoreita koulutimme 8, jotka luotsasivat onnistuneen puolen vuoden aikana 22 aktoria urapolkujen ja työnteon eri käänteissä. Pienryhmämuotoisia työnohjausryhmiä kokosimme vuoden aikana 3, joissa oli yhteensä 16 osallistujaa. Näistä kuulemme tarinoita vielä alkuvuoden aikana.

Vuoden 2023 näkymät

Ensi vuosi jatketaan hyväksi ja tarpeellisiksi havaituilla menetelmillä: Valmentava mentorointi -ohjelmassa 7 mentoria aloittavat puolen vuoden prosessin 10 uuden aktorinsa kanssa, valtakunnan ensimmäinen Tuottajaresidenssi käynnistyy tuottajatiimin voimin Valkeakosken ja Akaan kaupunkitiimissä, Tuottajien aivoterveys- ja Somekoulutukset kestävät pitkän tovin kevään aikana. Vuosi käynnistetään hienolla 14 hengen joukolla Hankekirjoitusleirillä ja alkuvuodesta saa raaminsa myös uusi perustettava Pirkanmaan alueen tuottajien yhdistys. Tuottajakahvit kohtauttaa heti tammikuussa Tuottajien urapäivässä 100 alan amk-opiskelijaa kahdesta korkeakoulusta alan toimijoiden kanssa vauhdittaen mm. harjoittelu- ja keikkatöiden kysynnän ja tarjonnan kohtaamista. Pääsemme myös heti alkuvuoden aikana tutustumaan uusiin mielenkiintoisiin paikkoihin mm. Tavara-asemalla ja Hiedanrannassa.

Loppuun vielä suurkiitos erityisesti omasta puolestani tekijätiimille: Minnalle, joka pitää tiedot ja tapahtumat ojennuksessa ja Carolinalle, joka on mahdollistanut koko mentorointikonseptin toteutuksen! Lämmin kiitos kaikille kouluttajille, asiantuntijoille ja muille vieraille. Ja meidän mentoritiimi, olette timantteja jokainen! Kollegiaaliset kohtaamiset ovat pitäneet suunnan ainakin jokseenkin oikeassa, uusia tuttavuuksia on tullut hurjasti. Innolla odotan mitä tämä porukka saakaan vielä aikaiseksi vuonna 2023!

Jouluviikon terveisin,
Susanna
projektipäällikkö

ps. muistakaa, että teillä on välillä lupa lorvia…!