Vikkelästi töihin – hankkeen ”Sujuvasti Soteen” toinen valmennusryhmä alkoi 16.1.2023

16.1.2023 aloittanut ryhmä
16.1.2023 aloittanut ryhmä lankakerätehtävän parissa

Sujuvasti Soteen valmennusohjelma maahan muuttaneille sote-alasta kiinnostuneille henkilöille alkoi maanantaina 16.1.2023 Tamkissa. Valmennukseen valituista 15 henkilöstä 13 aloitti eilen opintonsa. Valmennuksen sisältö on sama kuin viime elokuussa aloittaneella ryhmällä eli sairaanhoitajakoulutuksen alkuvaiheen opintoja noin 30 op.

Uuden ryhmän orientoivat opinnot käynnistyivät ryhmäytymisteemalla. Tervetulokahvien jälkeen kaikki paikalla olleet muodostivat piirin, jossa jokainen esitteli ensin itsensä ja sen jälkeen heitti lankakerän toiselle. Langasta piti pitää koko ajan kiinni, joten siitä muodostui hieno verkostokudelma. Kudelma purettiin päinvastaisessa järjestyksessä, joten jokaisen nimeä kaikki osallistujat kertailivat. Tunnelma oli vapautunut ja innostunut.

Lankakerästä muodostunut verkko kuvaa hyvin ajatusta siitä, että ketään ei jätetä yksin selviytymään vaan kaikki auttavat toinen toistaan. Valmennettavat perustivatkin heti Whatsup-ryhmän, jossa on helppo jakaa ryhmän asioita.

Valmennettavien suomen kielitaito on hyvä, ja he toivovat kehittyvänsä etenkin ammattisanaston haltuun otossa sekä kirjoittamisessa. Monet heistä ovat suorittaneet korkeakoulututkinnon lähtömaassa tai toisen asteen tutkinnon Suomessa, joten opetuksen sisällölliset haasteet kohdistuvat erityisesti suomen kielellä opiskeluun. Yhteisenä tavoitteena kaikilla valmennettavilla on edetä tutkinto-opiskelijaksi sote – alalle.

Sirpa Salin
projektipäällikkö