Vikkelästi töihin – hankkeen toinen valintatilaisuus pidettiin 30.11.2022

Kuva: Pixabay

Vikkelästi töihin – sujuvasti soteen – hankkeen tammikuussa 2023 aloittavan ryhmän valintatilaisuus pidettiin 30.11.2022 Tamkissa. Valmennuksesta kiinnostuneita maahanmuuttajataustaisia henkilöitä ilmoittautui valintatilaisuuteen määräaikaan mennessä yhteensä 37, joista 19 henkilöä täytti kohderyhmälle asetetut vaatimukset.

Valintatilaisuuteen tuli paikan päälle 17 henkilöä, joista 15 valittiin valmennukseen. Kaikki hakijat täyttivät koulutustaustansa puolesta hakuehdot, sillä yli puolet heistä oli korkeakoulutettuja ja loput toisen asteen tutkinnon suorittaneita työttömiä työnhakijoita. Hakijat edustivat lähes kaikkia maanosia, mutta eniten hakijoita oli Afrikan maista.

Uusi valmennusryhmä aloittaa opintonsa 16.1.2023. Valmennusohjelma kestää neljästä kymmeneen kuukautta, riippuen valmennettavan henkilökohtaisesta opintosuunnitelmasta. Ohjelman sisältö on sama kuin elokuussa alkaneella ryhmällä eli sairaanhoitajakoulutuksen alkuvaiheen opintoja. Opetuskieli on suomi.

Elokuussa valmennuksensa aloittaneet maahanmuuttajat jatkavat vielä kevätlukukaudella opintojaan. Heillä on alkamassa muun muassa toinen harjoittelujakso eri organisaatioissa. Olemme saaneet paljon myönteistä palautetta heiltä valmennuksen toteuttamisesta, mutta myös kehittämisideoita seuraavaa ryhmää ajatellen. Yksi tärkeä kehittämiskohde on etenemistahti, sillä opiskeltavat asiat ovat etenkin sanastoltaan vaikeita omaksua, joten aiempaa hitaampi eteneminen on paikallaan.

Koko hanketiimimme on varsin ilahtunut, kun olemme saanet paljon sote-alasta innostuneita, korkeasti koulutettuja hakijoita valmennukseemme. Kiitos siitä kaikille sidosryhmille, jotka olette informoineet maahanmuuttajia hakeutumaan valmennukseen.

Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2023!

Sirpa Salin

Kuva: Pixabay