Sujuvasti Soteen – ensimmäisen valmennusryhmän päätösjuhla 23.3.2023

kuvassa valmennusryhmäläisiä
Kuva: Sirkku Sum

Elokuussa 2022 alkaneen valmennusryhmän päätösjuhlaa vietettiin torstaina 23.3. Tamkissa. Ryhmässä opiskeli 13 maahan muuttanutta henkilöä, joiden kaikkien urasuunnitelmissa on pätevöityminen sote-alalle.

Henkilökohtaisissa HOPS – tapaamisissa ja loppukeskusteluissa saimme paljon hyvää palautetta niin valmennuksen sisällöstä, toteutuksesta kuin hanketoimijoiden ammattitaidosta. Kehittämisehdotuksina valmennettavat toivoivat mm. enemmän luokassa tapahtuvaa opetusta, sillä itsenäinen opiskelu kotona tuotti monelle vaikeuksia.

Valmennuksen sisältö koostui sairaanhoitajaopintojen alkuvaiheen opinnoista (810 h/valmennettava). Valmennettavien toiveesta tarjosimme heille ylimääräisinä opetuksina lääkehoidon ja hoitotyön dokumentoinnin kurssit. Valmennuksen laajuus oli yhteensä 972 h opiskelua valmennettavaa kohden.

Suomen kielen opetusta tehostettiin valmennuksen aikana monin tavoin niin luokkaopetuksena kuin harjoittelun aikaisena jalkautuvana kielitukena. Myös hoitotyön opettajien antama tuki oli heille ensiarvoisen tärkeää. Kaikki tämä panostus näkyi valmennettavien kielitaidon huimana kohenemisena sekä rohkeutena käyttää suomen kieltä.

Opintonsa nyt päättäneistä maahan muuttaneista muutamat ovat aloittaneet polkuopinnot Tamkissa. Osa kurssilaisista on jo saanut sote-alan töitä, ja lähes kaikki muut pyrkivät kevään yhteisvalinnassa tutkinto-opiskelijoiksi sote-alan koulutusohjelmiin. Avoimen AMK:n koulutustarjonnasta moni on myös valinnut opintoja kevääksi, sillä valmennus antoi heille paljon tietoa mm. eri väylistä päästä sote-alan tutkinto-opiskelijoiksi.

Projektipäällikkö Sirpa Salin