Esittävien taiteiden muuttuvat osaamistarpeet digitalisaatiokehityksen, hybridituotantojen, liiketoimintakehityksen ja yhteistyön näkökulmista

Seminaari ja workshop

• Aika: Torstai 18.8.2022, 12:00–16:00
  • Paikka: ADA, Mediapolis (huom. tila muuttunut)
  • Osoite: Tohlopinranta 31, 33270 Tampere, Kartalla

Seminaari klo 12-13.45

Seminaarin avaa ja päättää hankkeen projektipäällikkö Maaret Salminen (lehtori / Liiketalous ja media, Tampereen ammattikorkeakoulu).

Seminaarin alkupuolella esitellään SMART ART – Esittävien taiteiden muuttuva osaaminen -hankkeen ensimmäisessä tavoitteessa tehtyjen haastattelujen ja benchmarkin tulokset. Esittelijöinä ovat Pauliina Baltzar (väitöskirjatutkija / Informaatiotieteiden ja viestinnän tiedekunta, Tampereen yliopisto) ja Mika Kylänen (lehtori / Liiketalous ja media, Tampereen ammattikorkeakoulu). Haastatteluiden ja benchmarkin tarkoituksena oli selvittää esittävien taiteiden digitalisaatiokehitykseen, hybridituotantoihin, liiketoimintakehitykseen, kotimaiseen ja kansainväliseen yhteistyöhön sekä kestävään kehitykseen liittyviä osaamistarpeita. Lisäksi kerättiin näkemyksiä näistä osaamistarpeista ja toivotuista koulutusratkaisuista. Haastatteluiden tuloksista koottu raportti jaetaan kartoitukseen osallistuneille ja muille sidosryhmille. Raportti ja benchmarkin kooste julkaistaan myös hankkeen viestintäkanavissa tapahtuman yhteydessä.

Seminaarin loppupuolella kuullaan hankkeen aihepiiriin kytkeytyviä puheenvuoroja ja alustuksia ja käydään keskustelua. Puhujina ovat:

• Ilmari Huttu-Hiltunen (lehtori / Liiketalous ja media, Tampereen ammattikorkeakoulu; toimitusjohtaja / Rakka Creative Oy): Uuden teknologian käyttäminen tarinankerronnassa
  • Markku Turunen (professori, vuorovaikutteiden teknologia / Informaatiotieteiden ja viestinnän tiedekunta, Tampereen yliopisto): Saavutettavuus esittävien taiteiden kentällä uusien vuorovaikutus- ja mediateknologioiden näkökulmasta
  • Arttu Haapalainen (hankekoordinaattori ja –tuottaja / Tampereen Teatteri): Teatterin ja digitaalisuuden mahdollisuudet ja haasteet vos-teatterin näkökulmasta
  • Tomi Humalisto (professori, valosuunnittelun koulutus- ja maisteriohjelmat / Taideyliopisto, Teatterikorkeakoulu): Esittävien taiteiden digitalisaation vaikutuksia alan osaamistarpeisiin, tarvittaviin valmiuksiin sekä tulevaisuudennäkymiin

Workshop klo 14.15-16

Workshopissa työstetään yhteisöllisin ja toiminallisin menetelmin lähtökohtia tulevaisuuden osaamistarpeille ja koulutuksen kehittämiselle. Vetäjänä toimii Mika Kylänen (Tampereen ammattikorkeakoulu).

Tapahtuma on suunnattu hankkeen kohderyhmille sekä monialaisille yhteistyökumppaneille. Kohderyhmiä ovat sekä esittävien taiteiden osaajat että muutoksessa tarvittavien muiden alojen osaajat.

Tapahtuma on ilmainen ja sisältää kahvi-/teetarjoilun seminaarin ja workshopin välissä. Ilmoittautuminen on päättynyt 14.8.2022.

Lämpimästi tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan aiheesta seminaariin ja osallistumaan workshopiin!

SMART ART – Esittävien taiteiden muuttuva osaaminen -hanke rahoitetaan Euroopan sosiaalirahastosta. Hanke on yksi REACT-EU -hankkeista, joita rahoitetaan osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Päivitetty 15.8.2022