Opiskelijan kokemuksia ammattikorkeakouluopinnoista

kuvassa näkyy neljän henkilön jalat, kaikilla on opiskelijahaalarit päällä. Haalareissa näkyy haalarimerkkejä.

Polkuja ammattikorkeakouluun on yhtä monta, kuin opiskelijaakin. Kysyimme restonomiksi opiskelevalta Auralta mietteitä siitä, millaista oli ammattikorkeakouluun hakeutuminen ja miltä opiskelu on tuntunut.

Opiskelijan tarina

Olen valmistunut vuonna 2009 ylioppilaaksi ja koska en lukion jälkeen ollut varma mitä haluan ”isona” tehdä, lähdin kokeilemaan aloja, jotka kiinnostivat harrastusmielessä. Olen siis lukion jälkeen opiskellut itseni niin tekstiili- kuin vaatetusalan ammattilaiseksi. Opintojen välissä olen aina työskennellyt enne uusien opintojen aloittamista, mutta koska ammattiopinnot ovat aina olleet vain harrastusta varten, en ole niille aloille työllistynyt. Ammattikorkeaan hakeminen oli siis itselle melko selkeä seuraava vaihe. Halusin korkeampaa koulutusta ja paremman mahdollisuuden työllistymiselle.

Kun hain ammattikorkeaan, en ollut varma mitä odottaa. Kuvittelin opintojen olevan ehkä lähellä samaa kuin lukiossa eli kiireistä, stressaavaa, paljon itsekseen opiskelua ja pänttäämistä. Siksi ehkä yllätyin hieman kuinka paljon tiimityöskentelyä, ryhmäytymistä ja käytännön opetusta opiskeluun myös kuului. Ammattikorkeassa olenkin oppinut valtavan paljon tiimityöskentelystä ja sen tärkeydestä. Olen päässyt kehittämään itseäni ihmisenä, oppinut tunnistamaan paremmin omia vahvuuksia ja heikkouksia sekä oppinut ettei aina tarvitse olla niin kriittinen omasta tekemisestä. Opinnot ovat myös herätelleet pientä kiinnostusta gastronomiaan, ja intohimoni viineihin on kasvanut entisestään.

Valitettavasti omalla kohdallani suurin osa opinnoista meni kylläkin etänä, minkä takia tietynlaiset asiat jäivät hyvin pintapuolisiksi. Monet kurssit tai ryhmätyöt piti muuttaa esimerkiksi niin, että sen sijaan, että olisimme oikeasti järjestäneet tapatumia, kirjoitimme raportin siitä, kuinka olisimme sen tehneet. Mutta etäopiskelussa huomasin myös, että olin aikaansaavampi ja keskityn paremmin luentoihin, kun pystyin samalla tekemään jotain muuta.

Jos täytyisi siis verrata ammattikoulu- ja ammattikorkeakouluopiskelua, niin kyllähän näissä eroja on. Taso on huomattavasti korkeampi ammattikorkeassa kuin ammattikoulussa, ja siksi siirtyminen ammatillisista opinnoista suoraan ammattikorkeaan voi olla alkuunsa vaikeaa. Asennoituminen opiskeluun ja opiskeluun kiinnipääseminen voivat tuottaa hankaluuksia. Mutta mielestäni ammattikorkeakoulussa otetaan ehkä paremmin huomioon erilaiset oppijat ja mahdollisuuksien mukaan yritetään keksiä ja tarjota uusia menetelmiä mitkä auttaisivat oppimisessa. Olen huomannut, että vaikka opiskelu on ollut rankkaa, on se myös ollut antoisaa. Oppiminen ei ole ollut valtavaa pänttäämistä ja suorittamista vaan se on tapahtunut mukavasti yhdessä tehden.

-Aura