Mistä apua osaamisen tunnistamiseen?

Ehkä olet miettinyt, mitä osaat ja miten osaamisen sanoittaisit. Tiesitkö, että sinun ei tarvitse pohtia asiaa yksin, vaan osaamisen näkyväksi tekemisessä sinua voi auttaa ohjausasiantuntija.

On hyvä tunnistaa eri asiantuntijat tällä monenkirjavalla kentällä ja pyrimmekin nyt avaamaan sinulle eri asiantuntijoiden roolia tässä haastavassa osaamisen tunnistamisen kentässä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikissa prosesseissa on yhteistä se, että ohjaajan kanssa tehdään yhteinen ajatusmatka, jonka kautta syntyy jotakin uutta.

Urasparraus, tai pelkkä sparraus, on kevyt ja ketterä ohjaustapa, jossa saat omille ajatuksillesi tukea ja mahdollisesti uusia vaihtoehtoja tai näkökulmia. Voit saada apua jo yhdestä sparraustuokiosta.

Uraohjaus tai -valmennus auttaa sinua uran eri vaiheissa; esimerkiksi vastavalmistuneena voit jutella uraohjaajan kanssa tulevista tavoitteistasi työelämässä, työttömänä työnhakijana uraohjaaja auttaa sinua osaamisen tunnistamisessa ja sanoittamisessa tai alanvaihtajana saat apua ja lisätietoa uuteen alaan liittyen uraohjaajalta.

Opinto-ohjausta tarjotaan tutkintokoulutuksen aikana ja se luetaan oppilaitosten tukipalveluihin. Opinto-ohjaaja auttaa sinua opintoihin liittyvissä asioissa, kuten esimerkiksi henkilökohtaisen opintosuunnitelman laatimisessa.

Työnohjaus on työn tekemiseen suunnattua ohjausta. Työntekijänä voit yhdessä ohjaajan kanssa tutkia omaa työtäsi, työyhteisöäsi ja niihin liittyviä kysymyksiä. Työnohjausta käytetään paljon erityisesti julkisella puolella ja palvelu ostetaan useimmiten organisaation ulkopuolelta.

Coaching (valmennus) on tavoitteellinen prosessi, jossa coach auttaa sinua asettamaan ja saavuttamaan tavoitteitasi tarkastelemalla eri vaihtoehtoja. Kysymykset ovat coachingissa keskeisessä roolissa ja prosessissa käytetään usein ratkaisukeskeistä lähestymistapaa. Coaching-prosessi soveltuu hyvin monipuolisesti erilaisiin tilanteisiin, mm. liike-elämä hyödyntää valmennuspalveluja.
Oletko kiinnostunut kuulemaan lisää?

Halutessasi voit olla yhteydessä meihin sähköpostilla katri.p.sillanpaa@tuni.fi tai jaana.roschier@tuni.fi

Terveisin osaamispoluttajat Katri ja Jaana