Projektikuulumisia

Kesäloma kolkuttelee jo ovella. Ennen sitä jaan projektin viimeisimmät kuulumiset.

Olen pyrkinyt esittelemään projektia ja alustavia tuloksia ahkerasti sekä kotimaisille että kansainvälisille yleisöille. Maaliskuussa 2024 osallistuin Norjassa järjestettyyn Childbearing – Qualitative Research Network seminaariin, jossa pääsin myös tapaamaan mahtavia tutkijoita sekä synnyttäjien kanssa työskenteleviä ammattilaisia Pohjoismaista ja Espanjasta. Kesäkuussa järjestimme Tampereen yliopiston terveystieteiden yksikössä tutkimusseminaarin otsikolla Multidisciplinary perspectives to the health of pregnant women, children and ethnic minority groups. Lisäksi olen nyt kaksi kertaa osallistunut Ulkoministeriön järjetämään tapahtumaan, jossa olen kertonut suomalaisesta neuvolajärjestelmästä kansainvälisille toimittajille.

Olen myös ohjannut kolmea pro gradu -tutkielmaa, joissa tarkastellaan projektin aineistoja. Ensimmäinen gradu ehti valmistua toukokuussa ja se käsitteli neuvolassa työskentelevien ammattilaisten käsityksiä lasta odottavien vanhempien tarpeista ja toiveista. Gradu on luettavissa täältä. Kaksi muuta gradu valmistuu näillä näkymin syksyn aikana.

Viime viikolla sain iloisia uutisia, kun kuulin, että projektin ensimmäinen artikkeli on hyväksytty julkaistavaksi. Artikkelissa tarkastellaan yksityisiä raskausajan palveluja Suomessa ja se on kirjoitettu yhdessä Tuulia Lahtisen kanssa. Kerron artikkelin päätuloksista heti sen julkaisun jälkeen.

Syksyllä 2024 olisi tarkoitus aloittaa vanhempien haastattelut. Toteutan siis haastatteluja alle 2-vuotiaiden lasten vanhempien kanssa. Haastatteluissa keskustellaan lapsen saamiseen liittyvistä kysymyksistä, terveyspalvelujen käytöstä ja vanhemmaksi tulosta. Tarkempi haastattelukutsu julkaistaan myös näillä sivuilla elokuun lopulla.

Vanhempien haastatteluja analysoidaan tulevaisuudessa yhdessä kollegani professori Amy Claridgen (University of Central Washington) kanssa. Hän on tulossa Suomeen vierailulle kesän lopulla ja palattuaan USA:han, hän tulee tekemään samanlaisia haastatteluja vanhempien kanssa. Meille tarjoutuu siis mielenkiintoinen mahdollisuus vertailla vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia. Amy esittelee yhteistyötämme tarkemmin elokuun lopulla järjestettävässä The European Network for Social Policy Analysis (Espanet) konferenssissa.