Tutkimustiedote vanhemmille

TUTKIMUSTIEDOTE

Suomalaisten äitiysneuvolapalvelujen tulevaisuus kaupallisen, yhteiskunnallisen ja kokemuksellisen kehyksen kautta tarkasteltuna

[Futures of Finnish Maternity Care: Commercial, Political and Experiential Framings]

Pyydämme Sinua osallistumaan tutkimukseen, jossa tarkastellaan raskausaikaa, vanhemmaksi tulemista ja raskausaikana tarjottavia terveyspalveluja. Tutkimusprojekti toteutetaan Tampereen yliopistossa. Perehdyttyäsi tähän tiedotteeseen Sinulla on mahdollisuus esittää kysymyksiä tutkimuksesta.

Tutkimuksen tarkoitus

Tutkimusprojektissa tarkastellaan raskausajan palveluissa tapahtuvia muutoksia ja erityisesti sitä, millaisia muutoksia yksityisten palveluntarjoajien lisääntyminen tuo mukanaan, sekä millaiset käsitykset raskausajasta ja synnytyksestä vaikuttavat erityyppisten palveluiden taustalla. Lisäksi tutkitaan raskausaikaa, vanhemmaksi tuloa, vanhempien motiiveja palveluntarjoajien valinnassa sekä palveluihin kohdistuvia toiveita ja odotuksia. Tutkimustuloksia voivat hyödyntää niin poliittiset päättäjät, palvelujen tuottajat sekä perheiden kanssa työskentelevät ammattilaiset. Tutkimukseen osallistumisesta ei makseta palkkiota.

Tutkimuksen kulku

Tutkimusprojekti toteutetaan vuosien 2022-2026 aikana.

Pyydämme Sinua osallistumaan haastatteluun yhdessä puolisosi/kumppanisi kanssa. Jos tämä järjestely ei sovi elämäntilanteeseesi, mutta haluat osallistua tutkimukseen, voimme toteuttaa myös yksilöhaastattelun. Haastattelu kestää noin tunnin ja se voidaan toteuttaa kotipaikkakunnallasi tai sähköisesti (Zoom-sovelluksen avulla). Jos annat suostumuksesi haastatteluun, voit ottaa yhteyttä tutkijaan sähköpostilla tai puhelimitse, jolloin voimme sopia tarkemmin haastatteluajankohdasta. Haastattelujen teemat liittyvät perheen perustamiseen, raskauteen ja sen aikana käytettyihin palveluihin, vanhemmaksi tulemiseen ja synnytyksen jälkeiseen aikaan.

Tutkimuksen hyödyt ja riskit

Tutkimukseen osallistumisesta ei ole Sinulle välitöntä hyötyä, mutta tuloksia voidaan käyttää raskausajan palvelujen kehittämiseen.

Luottamuksellisuus, tietojen käsittely ja säilyttäminen

Sinusta kerättyjä tietoja käsitellään luottamuksellisesti tietosuojalain edellyttämällä tavalla. Haastattelut tallennetaan nauhurilla ja kirjoitetaan auki projektista vastaavan tutkijan (Marjaana Jones) toimesta. Haastattelutallenteet sekä aukikirjoitetut haastattelut tallennetaan tarkoin suojatulle Tampereen yliopiston palvelimelle.  Paperisia suostumuslomakkeita säilytetään Tampereen yliopistolla vastaavan tutkijan työhuoneessa lukollisessa kaapissa, jonne vain tutkijatohtori Marjaana Jonesilla on pääsy. Henkilötietoja säilytetään tutkimusaineistosta erillään suojatussa tiedostossa. Tutkimuksessa käytetyt tiedot on saatu Sinulta itseltäsi.

Tutkijatohtori Marjaana Jones haastatteluaineistoa koskien yhteistyötä professori Amy Claridgen (Central Washington University, USA) kanssa. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että Marjaana Jones toteuttaa haastattelut. Aukikirjoittamisen jälkeen niistä poistetaan suorat tunnistetiedot Jonesin toimesta ja aineisto käännetään englanniksi. Aukikirjoitettu ja englanniksi käännetty aineisto tallennetaan Tampereen yliopiston Teams-työtilaan, johon sekä Jonesilla että Clardigella on pääsy. Englanniksi käännetty aineisto, josta on poistettu kaikki suorat henkilötunnistetiedot, jaetaan EU- ja ETA-alueen ulkopuolelle (USA:han, jossa tietosuojan taso ja suojatoimet voivat poiketa EU:n tietosuojan tasosta). Jones ja Claridge kirjoittavat haastattelujen pohjalta yhteisjulkaisuja. Yhteiskäyttöön tarkoitettua aineistoa säilytetään Teams-työtilassa vuoden 2027 loppuun asti.

Tutkimusjulkaisuissa ei käytetä tietoja tai kuvata tapahtumia, joista Sinut voitaisiin tunnistaa. Jones säilyttää aukikirjoitettua haastatteluaineistoa ja suostumuslomakkeita tietoturvallisesti vuoteen 2030 asti, jonka jälkeen ne tuhotaan. Tutkimusaineistoa ei arkistoida tutkimuksen päättymisen jälkeen.

Tutkimuksen rahoittajatahot

Tutkimuksesta vastaa tutkijatohtori Marjaana Jones, joka työskentelee Tampereen yliopistolla terveystieteiden yksikössä. Jonesin tutkimusta rahoittaa Jenny ja Antti Wihurin rahasto.

Vapaaehtoisuus

Tähän tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Voit kieltäytyä osallistumasta tutkimukseen, keskeyttää osallistumisesi tai peruuttaa suostumuksesi ottamalla yhteyttä tutkijatohtori Marjaana Jonesiin. Päätös kieltäytyä tutkimukseen osallistumisesta ei aiheuta Sinulle mitään kielteisiä seuraamuksia.

Jos päätät peruuttaa suostumuksesi, sinusta siihen mennessä kerättyjä tietoja voidaan käyttää osana tutkimusaineistoa.

Yksityisyys tutkimusjulkaisuissa ja tutkimuksen tuloksista tiedottaminen

Tutkimuksen tulokset esitetään tavalla, josta Sinua tai mainitsemiasi henkilöitä ei voida tunnistaa haastatteluissa mahdollisesti mainitsemiesi tapahtumien tai tilanteiden kautta.

Tutkimuksen tuloksia raportoidaan suomen- ja englanninkielisinä artikkeleina tieteellisissä julkaisuissa ja yleistajuisissa aikakauslehdissä sekä seminaareissa ja sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksesta, sen etenemisestä ja tuloksista löytyy tietoa myös projektin nettisivuilta (https://projects.tuni.fi/ffmc-fi).

Tutkimusaineistojen käyttäminen muuhun kuin tutkimuskäyttöön

Tutkimusprojektin aikana tutkijatohtori Marjaana Jones voi käyttää aineistoa opetustarkoituksissa. Tähän tarkoitukseen käytettävästä aineistosta poistetaan kaikki suorat tunnistetiedot. Lisäksi aineistoa voidaan käyttää projektiin liittyvissä opinnäytetöissä. Aineistoa hallinnoi tutkijatohtori Marjaana Jones.

Lisätiedot
Tutkimuksesta vastaa TtT, tutkijatohtori Marjaana Jones (Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto).

Jonesin yhteistyökumppanina toimii professori Amy Claridge (Child Development and Family Science, Central Washington University, USA)

Jos Sinulla on kysyttävää tutkimuksesta, ota yhteyttä: marjaana.jones@tuni.fi tai 050-4377290 (ma-pe klo 9-16).