Starttiaamun tunnelmia

8.5.2019 kello 9.00 koitti Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen yliopiston hanketyöryhmällemme H-hetki: DRAMA-työhyvinvointihankkeen starttiaamu.

Paikalle oli uteliaina saapunut kolmisenkymmentä henkeä hyvin eritaustaisista yrityksistä aina hoiva-alalta IT-yrityksiin. Aiheen uutuudesta johtuen, jokainen kertoi olleensa täynnä kysymyksiä. Mitä ihmettä kohta tapahtuu? Joudummeko kenties näyttelemään?

Aluksi työryhmämme esitteli itsensä: Arto Koskinen, Teppo Nuutinen, Mirva Kolonen ja Päivi Puutio TAMKista sekä Jaana-Piia Mäkiniemi ja Paula Rossi Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnasta.

Sitten mentiinkin asiaan. Arto Koskinen piti lyhyen esityksen siitä, kuinka me kaikki olemme tiedostamattamme tarinoiden ympäröimiä aamusta iltaan, tai oikeastaan tauotta yöstä yöhön, kun meidän unimaailmammekin lasketaan mukaan. Meidän ihmisten elämä on herkeämätöntä erilaisten pienten konfliktien ja kohtaamisten alitajuista prosessoimista tarinoiden muotoa hakien. Meidän eteemme tuotetut tarina, elokuvat, kirjat, teatteriesitykset yms ovat tarinankerronnan ammattilaisten jäsentämiä ratkaisuehdotuksia konflikteihin, jotka ovat joko suoraan tai vähintäänkin teemoiltaan meille tuttuja. Unemmekin tarjoavat meille usein abstrakteihin tarinamuotoihin puettuja arvoituksia. Kaikissa tarinoissa on pohjimmiltaan kysymys ihmisen mahdollisuudesta jalostaa huonompia ominaisuuksiaan paremmiksi. Työyhteisöissä emme aina hahmota yhteisön piirissä syntyneiden konfliktien tarjoamaa mahdollisuutta yhteisön omaan jalostustarinaan.

Tämän alustuksen jälkeen lähdimme käymään läpi avainkohtauksia Harold Raimisin ohjaamasta ja Bill Murrayn tähdittämästä elokuvasta Päiväni murmelina (1993), jossa Phil Connors niminen koppava meteorologi joutuu yhä uudelleen ja uudelleen elämään elämänsä ikävintä työpäivää. Niin kauan, että oppii pitämään siitä ja arvostamaan ihmisiä ympärillään. Aina välillä keskustelimme tutkijatiimimme ja yleisömme kanssa elokuvassa näkemiemme kohtauksien yhteyttä heidän työelämäänsä.

Esityksen jälkeen yleisö oli helpottunut. Tätäkö tämä olikin? Ei joutunut esiintymään tai näyttelemään ja mielenkiintoa yritysten omien TYHY-päivien uudenlaisesta virkistämisestä todella löytyi.

Elokuussa järjestämme uuden starttiaamun 21.8.2019. Kiinnostuitko hankkeesta? Laita päivämäärä kalenteriin, seuraa ilmoitteluamme ja tule mukaan!

”If we don’t learn to tell our own stories, some day somebody else will come and tell our story.”

Arto Koskinen
Senior Lecturer for Directing and Screenwriting
Tampere University of Applied Sciences / Music, Art and Media, Film and Television
Tohlopinranta 31