Kansainvälisyyttä BeLight-hankkeen virtuaalimatkalla

Tietokoneen ruudulta ulos tuleva virtuaalinen käsi, joka kannattelee virtuaalisia maapalloja.

BeLight-hankkeessa toteutettavaksi suunnitellut fyysiset vaihdot siirtyivät koronapandemian takia. Kehitimme virtuaalista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa kansainvälisessä ympäristössä. Kansainväliset kumppanimme lähtivät tähän mielellään mukaan. Suunnittelemme ja toteutamme toimintaa yhteistuumin, kirjoittavat Tampereen ammattikorkeakoulun lehtorit blogitekstissään.

Tampereen ammattikorkeakoulun tärkeimpiä tehtäviä on tuoda kansainvälinen ulottuvuus hankkeisiin laajojen olemassa olevien ja uusien kansainvälisten osaajaverkostojen kautta. Monialaiset opiskelijatiimimme tarjoavat hankkeille monipuolista ja rohkeaa osaamista esimerkiksi uusien tuotesovellusten innovoinnissa. Näillä kärjillä lähdimme matkaan, kun BeLight-hanke käynnistyi. Koronapandemia kuitenkin sekoitti BeLight-hankkeen suunnitellut kansainväliset vaihdot. Sen sijaan, että olisimme jääneet surkuttelemaan uutta tilannetta, toivuimme nopeasti ja etsimme uusia kansainvälisen toiminnan mahdollisuuksia. Nyt olemme virtuaalisella BeLight-matkalla.

Virtuaalimatka on lähtenyt hienosti käyntiin ja matkan varrella on opittu virtuaalisen yhteistoiminnan käytänteitä ja saatu yrityksiä hyödyttävää tietoa kansainvälisistä kierrätyskäytänteistä. Opiskelijoiden ja henkilökunnan kansainvälinen yhteistyö toimii yli oppilaitosrajojen. Toivomme silti, että myös fyysisiä vaihtoja pystytään toteuttamaan ennen hankkeen loppua”, kirjoittajat toteavat.

Lue lisää hankkeen virtuaalimatkasta ja yhteistyöstä valtamerten yli TAMK-blogista.

Teksti: Lehtori Marita Hiipakka, yliopettaja Ulla Häggblom ja lehtori Piia Kanto, rakennettu ympäristö ja biotalous, TAMK
Kuva: Shutterstock