KITE-projekti: Ihmiskeskeisyydellä voidaan paremmin kehittää loppukäyttäjien hyväksymiä tekoälyratkaisuja

Tampereen yliopiston KITE-projektissa (Kaupunkiseudun ihmiskeskeiset tekoälyratkaisut) kehitetään tekoälysovelluksia ja niiden suunnittelumenetelmiä yhdessä Pirkanmaan kohdeyritysten kanssa. Kehittämistyössä hyödynnetään soveltavaa ihmiskeskeisen teknologian tutkimusta.

Tekoälyratkaisujen kehityksessä on huomioitava loppukäyttäjien tarpeet ja huolenaiheet. Ihmiskeskeisyydellä voidaan paremmin kehittää loppukäyttäjien hyväksymiä tekoälyratkaisuja. Pirkanmaalla on laaja joukko PK-yrityksiä, jotka kehittävät tai hyödyntävät tekoälyratkaisuja. Yritysten kilpailukykyä voidaan parantaa kehittämällä niiden osaamista tekoälyn hyödyntämisessä.

KITE-projektin tavoitteena on luoda osaamista sovelluskehitykselle, jossa tekoälysovelluksista tehdään käyttäjilleen tarkoituksenmukaisia, ymmärrettäviä, hyväksyttäviä sekä eettisesti kestäviä. Projektin sovellusalueet valitaan älykkään kaupungin keskeisistä tekoälyn hyödyntämisen kohteista, mm. älyliikenteestä ja kaupungin kestävää kehitystä edistävistä sovelluksista.

Hankkeessa syntyy uusia tekoälysovellusten käyttöliittymäratkaisuja, ihmiskeskeisen tekoälysuunnittelun menetelmäsuosituksia sekä eettisiä ohjeistuksia. Yhteistyön tuloksena kohderyhmänä olevien tekoälyä kehittävien ja hyödyntävien yritysten osaaminen ja innovaatiopotentiaali kasvaa.

Hanke on osa Tampereen yliopiston AI Hub -tekoälykeskusta, ja sen avulla voidaan edistää kaupungin ja maakunnan tunnettuutta ihmiskeskeisen tekoälyn edelläkävijänä.

KITE-projektin AI-klinikka

Projekti tarjoaa yrityksille maksutonta (de minimis -tuki), tutkimukseen perustuvaa konsultaatiota pirkanmaalaisille yrityksille tekoälysovellusten ihmiskeskeiseen kehitykseen. Ota rohkeasti yhteyttä: maria.hartikainen@tuni.fi

Tutustu KITE-projektiin!