AI-lähettiläiden sparrauskeskustelut parhaillaan käynnissä Pirkanmaalla

Pöytä, jonka päällä on muki, papereita sekä tietokone, jonka näytöllä olevassa kokouksessa on neljä iloista henkilöä.

AI-lähettiläs -hankkeessa on Pirkanmaan osalta mukana 20 lähettilästä 18:sta eri yrityksestä. Ensimmäinen sparrauskeskustelukierros on parasta aikaa meneillään, jossa AI-lähettiläät keskustelevat hankkeen asiantuntijoiden kanssa, mitä kehittämiskohtaa yrityksessä lähdetään työstämään tekoälyn avulla.

Pirkanmaan projektipäällikkö Kari Naakka kertoo, että tarkoitus on käydä läpi jokaisen lähettilään kohdalla, mihin yritys tarvitsee apua ja mitä eri kehittämiskohtia yrityksissä löytyy. Joidenkin lähettiläiden kohdalla järjestetään myös tarvittaessa toinen sparrauskeskustelu.

Hankkeen asiantuntija Ossi Nykänen jatkaa, että on ollut hienoa huomata, miten motivoituneita AI-lähettiläät ovat olleet sparrauskeskusteluissa.

— AI-lähettiläiltä on löytynyt aito halu ja oikea vire päästä ratkomaan yrityksen todellisia ongelmia. Mukana on erilaisia ja eri kokoisia yrityksiä, jolloin myös kehitystehtävien skaala on laaja. Hankkeen asiantuntijat ovat kuitenkin pitäneet tärkeänä sitä, että kehityskohteet, joita lähdetään työstämään ovat sopivan kokoisia kehittäjälle, Nykänen kertoo.

Sparrauskeskusteluissa mukana olleissa yrityksissä on Leomuovi Oy, joka valmistaa muovituotteita ja -komponentteja rakennus- ja elektroniikkateollisuuteen. Gala Kerezova Leomuovi Oy:stä kertoo, että syy siihen, miksi he nimenomaan päättivät lähteä hankkeeseen mukaan, oli mahdollisuus saada testata konkreettisella casella tekoälyn mahdollisuuksia, oppia siitä uutta sekä kehittää yrityksen toimintaa hankkeen asiantuntijoiden johdolla ja tuella. Kerezova jatkaa, että heille sparrauskeskusteluista saatua parasta antia olivat lisävinkit koskien relevantteja datapätkiä, joista yrityksen tulevalle sovellukselle olisi hyötyä.

Kaikki hankkeen sparrauskeskustelut on järjestetty etänä vallitsevasta pandemiatilanteesta johtuen. Hankkeen asiantuntijat ovat olleet järjestelyyn tyytyväisiä, sillä keskustelut on koettu sujuviksi ja toimiviksi. Seuraava etappi Pirkanmaan AI-lähettiläille on 15.10.2021 järjestettävä työpaja, joissa sparrauskeskusteluissa käytyjä kehittämiskohteita viedään konkreettisesti eteenpäin, Pirkanmaan projektipäällikkö Naakka summaa.