Tapahtumat ja uutiset

3D Pirkanmaa -yhteisön tapahtumat ja uutiset.

Työpaja: Metalliteollisuuden uudet mahdollisuudet

Tampereen yliopisto (TAU) ja Tampereen ammattikorkeakoulu järjestävät 24.11. 2022 klo 12 – 15 työpajan metalleista. Työpajassa esitellään kahden hankkeen tuloksia. NOPSA -hanke kehittää teollisuutta hyödyntäviä, nopeita metallipinnoitusmenetelmiä ja 3D MetalPro -hankkeessa 3D tulostetaan teollisuuskäyttöön suunnattuja metalliosia ja tutkitaan niiden suunnittelua ja jälkikäsittelyä.

Työpaja järjestetään hybridimuodossa. Fyysisesti tapaaminen on Hervannan kampuksella. Sinne saapuville järjestetään mahdollisuuksia tutustua demoihin. Etänä osallistuvat voivat kuunnella esityksiä ja osallistua keskusteluun. Tapahtuman ohjelma on seuraava.

12:00 – 12:20 Lyhyet hanke-esittelyt NOPSAsta ja 3D MetalProsta (Jari Tuominen, Katri Salminen)
12:20 – 12:30 3D Pirkanmaa -ympäristön esittely (Katri Salminen, Jorma Vihinen)
12:30 – 13:00 3D MetalPro -hankkeessa käytettävät simulointityökalut (Pasi Peura, Mikko Ukonaho)
13:00 – 13:20 TAUKO
13:20 – 13:50 NOPSA -hankkeen tulokset (Jari Tuominen)
13:50 – 14:15 Esittely Tampereen yliopiston laitteista (Jorma Vihinen)
14:15 – 15:00 Demoja

Ilmoittautuneille lähetetään saapumisohjeet ja etänä osallistuville tapahtuman linkki lähempänä tapahtumaa.

Lisätietoja:

Katri Salminen
katri.salminen@tuni.fi

Jari Tuominen
jari.tuominen@tuni.fi

Ilmoittaudu:

_________________________________________________________________________

3D MetalPro järjestää 12.5. klo 13-15 työpajan tulostettujen metalliosien lämpökäsittelystä.

Ohjelma:

13.00: 3D MetalPro -hanke (TAMK)
– Yleisesti
– Haastattelut

13.30: Jauhepetisulatus ja suorakerrostus (TAU)

13.45: Katsaus AM-materiaalien lämpökäsittelyihin (TAU)
– Standardit
– Jännityksenpoistohehkutus
– Lämpökäsittelyt (Liuoshehkutus, karkaisu ja päästö ja erkaumakarkaisu ja vanhennus)
– Kuumaisostaattinen puristus

14.30: Hankkeen jatko (TAMK ja TAU)

Ilmoittautuminen tapahtuu oheisen linkin kautta: