Haluatko edetä Tampereen kaupungin ekosysteemidatan hyödyntämisessä, mutta et vielä tiedä miten? Me kerromme! Osallistu Playbook-testaustyöpajaamme 7.10.2024

Kutsu Yhtä-hankkeen testaustyöpajaan 7.10.2024, mukana rahoittajan ja yhteistyöyritysten logot.

Yhtä-hankkeessa vauhditamme älykaupunkiekosysteemin ja sen toimijoiden kehitystä ja kasvua. Hankkeen tuloksena syntyy YHTÄ-playbook. Sen avulla kuka tahansa ohjelmistokehittäjä, joka hyödyntää Tampereen kaupungin ekosysteemin tuottamaa dataa, voi rakentaa omia palvelujaan. Ilmoittaudu mukaan testaustyöpajaamme!

Testaustyöpaja

Aika: 7.10.2024 klo 13.00–15.30 (Lounas ilmoittautuneille klo 12.15)
Paikka: Platform 6  Åkerlundinkatu 8, 33100 Tampere

Tampereen kaupungin käyttötapausesimerkki

Mika Heikkilä Tampereen kaupungilta kertoo käyttötapausesimerkin kaupungin liikennelaskentadatan hyödyntämisestä palvelussa, jossa ennustetaan kävelijämääriä keskusta-alueella.

Tampereen kaupunki tarjoaa palvelua alueen toimijoille, jossa esitetään keskusta-alueen ennustettu kävelijämäärää. Tähän ennustemalliin on tuotu liikennelaskentatieto, sääennustetieto sekä keskusta-alueen tapahtumatiedot. Näistä saadaan aikaan ennustemallilla ennuste, joka kertoo tuntitasolla, kuinka kävelijämäärät muuttuvat  keskusta-alueella seuraavan kuukauden aikana.

Sitowisen yrityscase: Yhteiskehittäminen kaupunkilaisten kanssa: Asemakeskuksen vehreä julkinen tila 3D-ympäristössä

Jenna-Riia Oldenburg Sitowiselta kertoo, miten WeGenerate ja Turvallinen kävelijöiden kaupunki-hankkeessa kehitettävä Asemakeskuksen julkisen tilan digitaalinen kaksonen tuo yhteen kaupunkitietomallin, tulevat suunnitelmat sekä julkisia tiloja ympäröivän datan. 3D-mallin avulla tutkitaan kaupunkilaisten mielipiteitä ja kokemuksia sekä uusista suunnitelmista että 3D-mallin ja lisätyn todellisuuden käytöstä osallistamisen välineenä.

Tutustut käytännönläheiseen, datan käyttöön ohjaavaan playbook-luonnokseemme:

Turvallisin koulutie –sovellus – case FISTA: Tony Torp ja Lea Saarni Tampereen ammattikorkeakoulusta (TAMK) esittelevät case FISTAn. Liikenne- ja liikennevalodatan pohjalta kartoitetaan vaarallisimmat tienylityspaikat Tampereen kansainvälisen koulun ympäristössä ja luodaan suositukset turvallisimpiin tienylityspaikkoihin.

Lopuksi keskustellaan yhdessä siitä, miten työ hankkeessa jatkuu.

Ilmoittaudu testaustyöpajaan viimeistään 4.10. ja kysy tarvittaessa tarkempia tietoja tapahtumasta: kari.naakka@tuni.fi tai 040 729 4269