Jotta yksikään ei jäisi ulkopuolelle: pirkanmaalaiset nuoret vanhemmat saavat tukea riittävän hyvään arkeen

Mediatiedote 5.4.2022

Tampereen ammattikorkeakoulun Vahvistuva nuori vanhemmuus (Vanuva) -hankkeen kohderyhmä on pieni, mutta sitäkin tärkeämpi. Hanke vahvistaa noin 25-vuotiaiden ja nuorempien pirkanmaalaisten, syrjäytymisvaarassa tai koulutuksen, työelämän ja työllistämispalveluiden ulkopuolella olevien nuorten vanhempien pärjäämistä arjessa. Samalla karttuu ja vahvistuu myös nuoria tukeva asiantuntijaverkosto

Nuoret vanhemmat käsittelevät vanhemmuuttaan ja sen haasteita ohjatuissa vertaisryhmissä, haastava arkinen tilanne kerrallaan. Tapaamisissa tehdään 360-videoita, joissa pääosassa ovat vanhemmat ja lapset. Videoiden avulla alustetaan nuorille äideille ja puolisoille tärkeitä aiheita samassa elämäntilanteessa olevien kanssa.

Ensimmäiseen, 28.4.2022 alkavaan ryhmään on saatu mukaan jo muutama nuori vanhempi ja lisääkin vielä mahtuu. Seuraava ryhmä järjestetään syksyllä 2022.

− Nuoret ovat oman elämänsä asiantuntijoita ja auttavat palveluiden kehittämisessä omana itsenään. Haluamme kuulla heiltä, millaisin keinoin vanhemmuutta, voimavaroja, itsetuntoa ja minäpystyvyyttä voisi parhaiten tukea. Luomme nuorten vanhempien toiveisiin ja tarpeisiin pohjautuvia yksilöllisiä tukimuotoja pelillisin keinoin, taustoittaa projektipäällikkö Irja Nieminen Tampereen ammattikorkeakoulusta.

Pyrkimys voimavaralähtöiseen vanhemmuuteen

Vanuva-hanke vahvistaa jo olemassa olevia nuorten palveluita sekä tukee nuoria vanhempia opiskeluun ja työelämään siirtymisessä. Hanketoimijat ja yhteistyöverkosto auttavat nuoria saamaan ensin kotipesän, arkirytmin ja vuorovaikutuksen kuntoon, jotta nuoret pääsevät elämässään eteenpäin.

− Etenemme positiivisen kautta. Nuoret saavat uskoa itseensä ja kykyihinsä omanlaisinaan vanhempina. He riittävät ja pärjäävät, Nieminen täydentää.

Hankkeessa kootaan asiantuntijaverkosto ja kehitetään toimintamalli sen ylläpitämiseksi. Malli tasoittaa ja selkeyttää nuorten vanhempien tietä palveluiden pariin.

− Suunnittelemme sopivia interventioita, kehitämme yhteistyötä ja toimijoiden palvelutarjoomaa. Toivomme, että nuorten on jatkossa helpompi löytää itselleen sopivat palvelut, kuvailee Nieminen.

Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa hankkeessa on mukana jo lähes 30 organisaatiota.

− Mukaan innostui laajasti käytännön asiantuntijoita ja esimiehiä aina neuvolasta toisen asteen oppilaitoksiin. Joukossa on etsivän nuorisotyön, varhaiskasvatuksen, perhetyön, lastensuojelun ja terveyspuolen edustajia, nuorisolääkäri sekä muita sote-alan toimijoita. Lisäksi asiantuntijaverkostossamme on kaksi yksityisen sektorin toimijaa, jotka tuottavat koulutuspalveluita ja tukevat asiakkaitaan työelämään siirtymisessä, kuvailee Nieminen.

Vanuva-hanke toivottaa nuoret vanhemmat mukaan kokemaan ja kehittämään – ja auttamaan osaltaan tulevia nuoria vanhempia. Mukaan voi tulla jo raskauden aikana tai lapsiperheenä, myös lastenhoito järjestyy. Ensimmäinen ryhmä alkaa 28.4.2022 Tampereen ammattikorkeakoulussa, Kuntokatu 3.

Vahvistuva nuori vanhemmuus -hankkeen toteuttavat Tampereen ammattikorkeakoulu yhteistyössä Pirkanmaan alueen julkisten, yksityisten ja järjestötoimijoiden kanssa. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahaston Vipuvoimaa EU:ta 2014−2020-rakennerahasto (Keski-Suomen Ely). Hankkeen toiminta-aika on 1.9.2021−31.8.2023.

Lisätiedot:
Irja Nieminen,