SMART ART -koulutuksen kevätkausi vauhdissa

Koulutuksen järjestää SMART ART – Esittävien taiteiden muuttuva osaaminen -hanke, joka rahoitetaan Euroopan sosiaalirahastosta. Hanke on yksi REACT-EU -hankkeista, joita rahoitetaan osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

SMART ART -koulutuksen kevätkausi käynnistyi 12.1.2023, ja päivän aiheena oli Palvelumuotoilu markkinoinnin ja digitaalisten ratkaisujen ja sisällöntuotannon lähtökohtana. Koulutuskerralla pureuduttiin Mika Kyläsen (TAMK) luotsaamana muun muassa asiakkaan kokemuksen ymmärtämiseen ja kokemukseen vaikuttamiseen, sekä siihen, miten esittävien taiteiden toimija voisi auttaa yleisöään:

• säästämään aikaa,
  • käyttämään aikansa hyvin ja fiksusti tai
  • oppimaan ja oivaltamaan sisällön vieläkin paremmin tai
  • kokemaan, muuttumaan ja jakamaan merkityksiä?

Tammikuun ohjelmaan sisältyi myös vierailu Tampereen yliopiston CIVITiin (Centre for Immersive Visual Technologies) immersiivisten visuaalisten teknologioitten äärelle. Vierailu toteutettiin 16.1.2023 osana Ilmari Huttu-Hiltusen (TAMK) vetämää koulutusta XR-teemassa.

SMART ART -koulutukseen osallistujia tutustumassa monisuuntaiseen VR-juoksumattoon
SMART ART -koulutuksen väkeä tutustumassa CIVITin immersiiviseen teknologiaan 16.1.2023. Kuvassa omnideck (monisuuntainen VR-juoksumatto)

Volumetrinen kaappausstudio CIVITissä
VR-kokeiluja CIVITin volumetrisessa kaappausstudiossa 16.1.2023

24.1.2023 oli vuorossa Taideproduktion elinkaaren pelillistäminen: Vuorovaikutteisuutta ja kokemuksellisuutta pelillistämällä, ja aiheen kouluttajina toimivat Pauliina Baltzar ja Pekka Kallioniemi (TAU) sekä Mika Kylänen (TAMK). Koulutuskerta sisälsi asiaa vuorovaikutteisuudesta, kokemuksellisuudesta ja pelillistämisestä. Lisäksi käsiteltiin pelillistämisen ideaa, teknologisia raameja, esiteltiin esimerkkejä meiltä ja muualta, ja tehtiin harjoituksia oman tuotannon vauhdittamiseen.

Tammikuun ohjelman päätti 25.1.2023 Jussi Kamusen (Granlund Oy) ja Mika Kyläsen (TAMK) vetämä osuus aiheesta Megatrendit – trendit – heikot signaalit, ja tulevaisuuteen varautuminen vs. tulevaisuuden tekeminen. Kylänen avasi päivän ohjelman johdannolla tulevaisuusajatteluun ja tulevaisuuden tekemiseen, ja Kamusen osuudessa pureuduttiin siihen, miten fiksuuttamalla ja arjen ennakoinnilla päästään kohti parempaa teatteria.

SMART ART -koulutus jatkuu toukokuulle 2023, ja osa koulutuskerroista avataan myös yksittäisille osallistujille. Tiedotamme saatavilla olevista koulutuskerroista erikseen pitkin kevättä muun muassa nettisivuillamme osiossa Pilotoitava koulutus. Nyt ilmoittelemme helmikuun koulutuksista, joiden aiheet kytkeytyvät saavutettavuuteen, vastuullisuuteen, vuorovaikutteisuuteen, kokemuksellisuuteen ja pellillisyyteen esittävissä taiteissa.

Tervetuloa osallistumaan yhteen tai useampaan koulutuskertaan!