NYT!-leirikoulun oppilaat haastoivat oman koulunsa oppilaat "hävikki battleen"

Viime lokakuussa järjestämässämme NYT!-tutkimuksen leirikoulussa haastoimme oppilaita toteuttamaan jonkin ympäristöteon leirikoulun jälkeen. Oppilaat ideoivat opettajansa Riikka Eromäen kanssa hävikkiruoka-taiston, jonka tarkoituksena oli saada koulun muut oppilaat kiinnittämään huomiota hävikkiin. Haaste otettiin hyvin vastaan muilla luokilla, ja oppilaat kilpailivat tosissaan.

Onnistunut idea innosti koulun oppilaita!

Oppilaat saivat tempauksestaan paljon myönteistä palautetta. Eikä ihme! – Idea on myös meidän mielestämme loistava. Kilpailullinen elementti innostaa selvästi nuoria. Huomasimme tämän myös leirikoulussa, jossa useat aktiviteetit muuttuivat leikkimieliseksi kisailuksi oppilaiden välillä. Positiivisessa ilmapiirissä ja hauskanpidon ohessa uusien asioiden oppiminen on luontevaa.

Leirikoulusta vauhtia kasvuun ja ajatteluun

NYT!issä olemme kiinnostuneita nuorten kasvusta ympäristökansalaisiksi ja pohdimme muun muassa niitä tekijöitä, jotka vahvistavat ja ylläpitävät positiivista virettä ympäristöasioiden ympärillä. Toivomme, että leirikoulun innostavassa ilmapiirissä alkanut ympäristöasioiden pohdinta jatkuisi myös leirikoulun jälkeen ja olemme ilahtuneita ja ylpeitä näin hienosti toteutetusta ympäristöteosta!

Kirjoittaja: Marjukka Colliander

Alkuperäinen juttu: Suomenselän sanomat 18.3.2021