Seikkailullinen leirikoulu haastoi nuoret tutkijoiksi

Nuorisokeskus Marttisen lokakuisessa ympäristöleirikoulussa Virroilla yhdeksäsluokkaiset haastattelivat toisiansa Instagramiin.

Vihdoinkin ja sittenkin!

Kymmenien etäpalaverien ja satojen sähköpostien jälkeen tapasimme Nuorisokeskus Marttisessa vihdoinkin lokakuun lopussa yhden koululuokan ja Marttisen kokeneet nuoriso-ohjaajat. Olemme yli puoli vuotta valmistelleet ympäristöleirikoulua NYT!-tutkimustiimissä. Aivan viime hetkiin saakka jännitimme koronatilanteen kehittymistä, mutta kaikki kääntyi parhain päin sittenkin. Leirikoulu toteutettiin onnistuneesti Marttisen hienoissa puitteissa ja hyvän säätilan vallitessa.

Mikä NYT! ?

NYT! on Tampereen yliopistossa toteutettava tutkimus, jossa järjestetään kolme leirikoulua nuorten ympäristökansalaisuuden selvittämiseksi. Hankkeessa on mukana kymmenkunta tutkijaa, joista noin puoli tusinaa osallistui leirikouluun. Hanketta johtavat professorit Päivi Honkatukia ja Veli-Matti Värri ja päätutkijana toimii Mari Pienimäki.

Nuorisotyön ja tutkimuksen ammattilaiset yhdessä kehittämässä uutta leirikoulua

Voisiko leirikoulu innostaa nuoria toimimaan ilmastonmuutoksen torjumiseksi? Tämän kysymyksen äärellä kohtasivat toisensa Marttisen ohjaajat sekä Tampereen yliopiston ja Seikkailukasvatusverkoston tutkijat jo pari vuotta sitten. Tästä alkoi Marttisen ja tutkijoiden yhteistyö. Tutkijoina olemme olleet etuoikeutettuja saadessamme tehdä töitä nuorisotyön ammattilaisten kanssa, ja Marttiselle NYT!-hanke on tarjonnut tilaisuuden kehittää uutta leirikoulua tutkimuksen kanssa vuoropuhelussa. Lokakuussa pilotoimme siis ensimmäisen ympäristökansalaisuuteen keskittyvän leirikoulun.

Seikkailullinen leirikoulupilotti haastoi nuoret kanssatutkijoiksi

Neljän lokakuisen päivän aikana liikuimme monipuolisesti luonnossa, patikoimme nuorten itse suunnitteleman päiväretken Siikanevan kauniissa suomaastossa, pelasimme ympäristökysymyksiin liittyviä monipuolisia maastopelejä ja nautimme yhdessäolosta.

Haastoimme nuoret kanssamme tutkijoiksi kehittämään leirikouluohjelmaa: vapaaehtoiset saivat haastatella toisiaan leirikoulun kokemuksista. Iloksemme kanssatutkijuus innosti nuoret tekemään runsaasti videoita, joissa käsitellään ympäristökysymyksiä ja leirikoulun tunnelmaa. Lisäksi nuoret kommentoivat videoilla nyt ensimmäistä kertaa kokeilussa olleita aktiviteetteja, kuten Marttisen Tähti -maastopeliä ja Tee se itse -luontoretkeä. Saimme nuorilta arvokasta palautetta aktiviteettien onnistuneista puolista ja lisäksi monipuolisia kehittämisehdotuksia.

Alustavia tuloksia

Monialainen tutkijaryhmämme keräsi leirikoulusta tutkijapäiväkirjojen, haastatteluiden, reflektoivien keskusteluiden, valokuvien ja erilaisten somekyselyiden avulla aineistoa.

Alustavat tulokset osoittavat, että maaseudun nuoret suhtautuvat luontoon arkisesti: luonnossa ollaan kuin kotonaan. Ilmastonmuutoksen hahmottaminen on nuorille vaikeaa, mutta esimerkiksi jätteiden kierrätys ja roskien keräys on heille arkea.

Monilla nuorilla on halu vaikuttaa, mutta sopivien vaikuttamiskeinojen löytäminen ei ole helppoa. Nuoret nauttivat luonnossa olemisesta ja toimimisesta. Jotta nauttiminen muuntautuisi myös haluksi vaikuttaa ympäristöön, tarvitsevat nuoret siihen opastusta ja tukea esimerkiksi koulun, kotiväen, median tai vapaa-ajan harrastusten kautta. Nuoret hahmottavat globaaleja ympäristöongelmia median välityksellä. Voimmekin todeta, että ympäristö- ja mediakasvatus kohtaavat ympäristöongelmien kautta.

Huikea kokemus niin tutkijoille, ohjaajille kuin nuorille!

Tutkimuksen kenttätyö on hauskaa, totesimme kaikki tutkijoina! Myös nuoret saivat leirillä kokemuksen siitä, mitä tutkimuksen tekeminen on. Ja harvemmin tutkijatkaan saavat juosta pitkin metsiä tutkittaviensa kanssa yhdessä, uida pimeässä järvessä, seurata vierestä nuorten vauhdikasta, spontaania suojuoksua tai katsella nuorten itse tekemiä monipuolisia videoita ympäristökysymyksistä. Ja nuoret kanssatutkijoina ovat mahtava voimavara!

Kokonaisuutena leirikoulupilotti oli erittäin onnistunut. Olemme todella kiitollisia Nuorisokeskus Marttiselle kaikesta. Parempia puitteita ympäristöteemaisen leirikoulun järjestämiseen ei kyllä näiltä leveyspiireiltä löydy! Sujuva yhteistyö Marttisen kanssa tuotti upean leirikoulun, josta on hyvä lähteä kehittämään ensi kevään leirikoulupilottia. Iloitsemme siitä, että yhteistyömme jatkuu vielä pitkään. Tiedossa on uusia ihania kohtaamisia. Kiitos vielä kerran Koneen Säätiölle NYT!in rahoituksesta!

Kirjoittajat: Leirikouluun osallistuneet tutkijat Maarit Marttila, Marjukka Colliander ja Mari Pienimäki