Naiset kiinnostuvat entistä enemmän tekniikan ja ICT-alan koulutuksista

Naiset konesalissa

Teknologiateollisuus ry:llä on hyviä uutisia. Vuonna 2022 on tehty uusi ennätys: naishakijoiden osuus tekniikan ja ICT-alan koulutukseen hakeneista on suurempi kuin koskaan!

Teknologiateollisuus ry. seuraa aktiivisesti tekniikan alojen koulutuksiin pyrkivien määrää. Suunta on vuonna 2022 ilahduttava. Teknologiateollisuus toteaa seuraavaa:

”Tekniikan ja ICT-alan koulutukseen on ollut tänä vuonna enemmän naishakijoita kuin koskaan aikaisemmin. Kaiken kaikkiaan tekniikan sekä tieto ja viestintätekniikan (ICT) opinnot kiinnostivat kevään yhteishaussa entistä useampia hakijoita. Tekniikan alan korkeakoulupaikkoja onkin viime vuosina lisätty ja ala tarvitsee noin 13 300 uutta osaajaa joka vuosi. ”

Naistech-hankkeessa koemme, että hankkeemme on pystynyt osaltaan vaikuttamaan siihen, että suunta on nyt positiivinen. Asioihin voi vaikuttaa!

Vaikka trendi on oikean suuntainen, toisaalta paljon on vielä tehtävää. Tekniikka ja ICT-ala on vieläkin turhan harvoin korkeakouluihin hakevien naisten ykkösvaihtoehto. Yliopistoihin hakevista naisista vain kaksi prosenttia haki ensisijaisesti ICT-alan hakukohteeseen ja viisi prosenttia tekniikan alalle. Teknologiateollisuus esittelee asiaa tarkemmin ja graafisin esityksin artikkelissaan.

Lähde: Teknologiateollisuus ry, Uusi ennätys! – Naishakijoiden osuus tekniikan ja ICT-alan koulutukseen hakeneista suurempi kuin koskaan