Päivä ohjauksen ytimessä ja tulevaisuudessa

Projektipäälliköt Elina Harju ja Marja Keränen ohjeistamassa osallistujia rastityöskentelyyn
Projektipäälliköt Elina Harju/Naistech (vas.) ja Marja Keränen/Ohjus ohjeistamassa osallistujia rastityöskentelyyn

Joukko oppilaanohjaajia ja ohjaustyötä tekeviä Tredusta, TAMKista, TAKKista, Tampereen lukioista ja Tampereen yliopistosta kokoontui tiistaina 26.4. Varalan urheiluopistolle Naistech – Naisvoimaa tekniikkaan- ja Ohjus – Ohjauksella uuttaa suuntaa -hankkeiden järjestämään Päivä ohjauksen ytimessä ja tulevaisuudessa -tapahtumaan.

Tapahtumakokonaisuuteen kuului myös ilmoittautuneille etukäteen lähetetyt ennakkotehtävät, joiden joukossa oli NAISTECH- ja OHJUS-hankkeiden tuottamat aineistot opinto-ohjaajille ja opettajille. Kevätsää suosi pääsääntöisesti ulkona tapahtunutta ohjelmaa ja reippailu tehtävärastilta toiselle piti osallistujat liikkeessä ja lämpiminä. Keskusteltavaa ja pohdittavaa tehtävärasteilla riitti uratarinoiden käytöstä ohjaustyössä, tekniikan alojen palkkauksesta, erilaisista opiskelupoluista tekniikan aloille, motivoinnista, tietoisista ja tiedostamattomista ennakkoluuloista sekä vahvuuksien tiedostamisesta. Saattoipa porukassa nousta esiin myös paljon suunnitelmia ja ajatuksia tulevaisuuden osalta potentiaalisten hankkeiden ja muun yhteistyön merkeissä.

Rastitehtävistä nousseet ajatukset kokosi ja kiteytti kukin ryhmä vapaamuotoiseksi esitykseksi ja saimmekin nauttia mitä luovemmista koonneista mm. räpin ja valmistujaisjuhlapuheen muodossa. Päivän päätteeksi luennoi lehtori, väitöskirjatutkija Toni Lehtimäki aiheenaan Opitusta avuttomuudesta kohti opittua optimismia, myönteistä sisäistä puhetta ja kasvuasennetta. Tonin luennosta inspiroituneille lisää asiaa aiheesta Ohjus-hankkeen uudessa Minäpystyvyyden kehittäminen –podcast-jaksossa.

Päivä koettiin erittäin onnistuneeksi ja verkostoituminen eri oppilaitosten ohjaustyötä tekevien kesken oli antoisaa. Kiitos kaikille osallistuneille!

Ohjus-hankkeesta pääset lukemaan lisää tästä linkistä:
OHJUS – Ohjauksella uutta suuntaa