Koulutuksen segregaation syiden pohdintaa

Artikkelissaan SEGLI-hankkeen tutkija Inkeri Tanhua käsittelee ja kyseenalaistaa sitä, miten naisten ja miesten erilaisten koulutus- ja työpolkujen syitä perustellaan yksilöiden valinnoilla ja kyvyillä.

Artikkelissaan ”Miksi koulutuksen segregaatio laitetaan nykyään yksilöiden syyksi?” SEGLI-hankkeen tutkija Inkeri Tanhua käsittelee ansioituneesti sitä, miten naisten ja miesten erilaisten koulutus- ja työpolkujen syitä perustellaan liian yksipuolisesti yksilöiden valinnoilla ja kyvyillä.

Tanhua lähestyy aihetta monipuolisesti tutkimukseen perustuen, ja antaa ymmärtää, että kyse on paljon muustakin kuin yksilön valinnoista. On tutkimuksellista mukavuudenhalua vierittää vastuu yksilötasolle. Lisäksi tämä näyttää olevan aikamme trendi, sen sijaan että pureutuisimme tutkimuksen keinoin naisten ja miesten työelämän ja koulutuksen segregaatioon ja niiden syihin.

Naistech-hanke suosittelee lämpimästi tutustumista artikkeliin:

Inkeri Tanhua. Miksi koulutuksen segregaatio laitetaan nykyään yksilöiden syyksi? SEGLI-hanke.

Tutustu myös SEGLI-hankkeen muihin aineistoihin:

#kaikkienduuni