Pahnan pohjimmaiset?

koneen osia
Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto / Tampere University

Tekniikan alat ja tutkimus ovat poikkeuksellisen miesvaltaisia Suomessa. Pirkko Harsia ja Anja Salo Tampereen ammattikorkeakoulusta esittävät tiukkaa faktaa ja tilastoja väitteidensä pohjaksi artikkelissa, joka on julkaistu 7.12.2021 Dimensio-lehdessä. Vieläkö tämän jälkeen ihmettelemme, miksi työvoimalla ja työpaikoilla on Suomessa kohtaanto-ongelma?

Pahnan pohjimmaiset

Dimensio-lehden artikkelissa TkL, yliopettaja Pirkko Harsia ja DI, lehtori ja opinto-ohjaaja Anja Salo Tampereen ammattikorkeakoulusta (TAMK) pohtivat naisten asemaa Suomessa tekniikan aloilla. He  osoittavat Eurostatin tilastoon viitaten, että Suomessa naisten osuus tekniikan aloilla ja tutkimuksessa on ollut EU-maista kaikkein vähäisin (29%) vuonna 2018. Miten Suomi on päätynyt pahnan pohjimmaiseksi? Miten sieltä päästää ylös? Voisiko tässä olla yksi selitys sille, miksi työpaikat ja työvoima eivät tunnu Suomessa kohtaavan?

Muissa pohjoismaissa tilanne on parempi, ja esimerkiksi Norjassa ja Liettuassa enemmistö tekniikan aloilla ja tutkimuksessa on naisia.

Tutustu Dimensio-lehden artikkeliin:

Tar­vit­see­ko tek­nii­kan ala tyt­tö­jä – vai ty­töt tek­niik­kaa?