Voimaantumista sosiaalisessa yrityksessä - tutkimustuloksia esillä konferenssissa

Kuvan copyright CC BY-NC-ND 2.0: Adam Cohn / Flick, https://flic.kr/p/tSBSmP

MARTE-projektiin linkittyvää kansainvälistä tutkimusta esiteltiin elokuussa 2020 verkossa järjestetyssä konferenssissa. Tea Lempiälän, Taylor Fugeren ja Sanni Tiitisen esitys kantoi otsikkoa "Empowerment through Integration – Transcending Practices between Unconditional Love and Ambitious Business Objectives in a Social Enterprise".

Konferenssiesityksessä tarkasteltiin kysymystä siitä, miten sosiaalinen yritys onnistuu synnyttämään sellaisen kulttuurin, jossa yhdistyvät luontevalla tavalla kunnianhimoiset taloudelliset tavoitteet ja ehdoton rakkaus työntekijöitä kohtaan. Analyysin kohteena oli intialainen sosiaalinen yritys, joka työllistää marginalisoitujen yhteisöjen naisia käsityötuotannon alalla.

Tea Lempiälä ja Sanni Tiitinen tutustuivat yrityksen toimintaan vuosien 2015 ja 2016 aikana toteutettujen intensiivisten aineistonkeruumatkojen aikana. He haastattelivat runsaan määrän ihmisiä, jotka työskentelivät organisaatiossa eri rooleissa, ja havainnoivat organisaation toimintaa läheltä.

Aineiston analyysi osoitti ensinnäkin, miten kunnianhimoiset taloudelliset tavoitteet ja vaatimukset laadukasta työnjälkeä kohtaan tuottivat naisille tunteen siitä, että he ovat arvostettu osa menestyksekästä organisaatiota. Samanaikaisesti hyväksyvä ja rakastava ilmapiiri varmisti, että naiset kokivat olevansa osa perhettä, jossa heillä itsellään ja heidän työllään on merkitystä. Tutkijat jatkavat esityksessä kuvattujen tulosten tarkentamista, ja julkaisevat ne myöhemmin.

Konferenssin järjesti Academy of Management, ja koronatilanteen vuoksi konferenssi järjestettiin poikkeuksellisesti verkkovälitteisesti.