Työpajavalmennusjakson tavoitteiden asetteluun liittyviä tuloksia esillä Keskusteluntutkimuksen päivillä

Kuvan copyright CC BY-NC 2.0: duncan c / Flickr, https://flic.kr/p/bLd6o

MARTE-projektin tutkijat Sanni Tiitinen ja Aija Logren esittelivät projektin tuloksia Keskusteluntutkimuksen päivillä helmikuussa 2020. Esitys kantoi otsikkoa "Vuorovaikutusta tutkimalla voimaannuttavien työpajavalmennuksen käytäntöjen jäljille".

Palkkatuetun työpajatoiminnan ja työllisyyspalveluihin linkittyvän kuntouttavan työtoiminnan yleisenä tavoitteena on edistää työpajatoimintaan osallistuvien henkilöiden mahdollisuuksia löytää työtä avoimilta työmarkkinoilta tai päästä koulutukseen. Tähän yleisen tason tavoitteeseen pääsemiseksi täytyy kuitenkin asettaa kunkin asiakkaan kanssa yhdessä konkreettisempia ja yksilöllisempiä tavoitteita työpajajaksolle.

MARTE-projektissa on analysoitu aitoja valmennuskeskusteluita, joissa yksilövalmentaja ja kuntouttavan työtoiminnan tai palkkatuetun työpajatoiminnan asiakas keskustelevat työpajajakson tavoitteista. Projektin tutkijat Sanni Tiitinen ja Aija Logren esittelivät ensimmäisiä havaintoja näistä analyyseista Keskusteluntutkimuksen päivillä.

Työpajajaksolle asetettavista tavoitteista voidaan keskustella hyvin monenlaisin tavoin. Kun valmentaja rakentaa ehdotuksia tavoitteiksi asiakkaan kertomien asioiden pohjalta tai kirjaa suoraan asiakkaan nimeämiä tavoitteita, asiakas pääsee vaikuttamaan vahvasti siihen, millaisia tavoitteita työpajajaksolle määritellään. Toisaalta tutkijat esittivät, että valmentaja voi joutua tasapainoilemaan tavoitteiden konkreettisuuden ja käytännön toimivuuden sekä asiakkaan näkemysten kesken.

Tulevissa analyyseissa keskitytään kuvaamaan vielä tarkemmin erilaisia tapoja rakentaa ehdotuksia työpajajakson tavoitteiksi. Lisäksi tutkimusaineiston avulla voidaan tarkastella sitä, miten tavoitteista keskustellaan eri vaiheissa työpajajaksoa, koska monilta asiakkailta on nauhoitettu useita valmennuskeskusteluita.

Tutkimuksen taustaa ja asetelmaa avaava blogi -kirjoitus on julkaistu Keskusteluntutkimuksen päivien yhteydessä Keskustelunanalyysi-blogissa. Keskusteluntutkimuksen päivät järjestettiin Helsingissä 6.-7.2.2020. Päivien teemana oli Kosketuksissa – Yhteiskunta, vuorovaikutus, tosielämä.