MARTE-projektin tuloksia esillä organisaatiotutkimuksen alan konferenssissa

Kuvan copyright CC BY-SA 2.0: Nick Harris / Flickr, https://flic.kr/p/qMKb6b

MARTE-projektiin kuuluvaa kansainvälistä tutkimusosiota esiteltiin heinäkuussa Edinburghissa organisaatiotutkimuksen alan suuressa konferenssissa. Tea Lempiälän ja Sanni Tiitisen esitys kantoi otsikkoa ”Supporting empowerment with interaction rituals: Addressing the diversity deficit in technology”.

Konferenssiesityksessä tarkasteltiin kysymystä siitä, miten tietynlaiset vuorovaikutusrituaalit voivat voimaannuttaa sellaisia yhteisöjä, jotka ovat aliedustettuja luovan teknologian koulutuksen ja työn kentillä. Analyysin kohteena oli yhdysvaltalainen voittoa tavoittelematon organisaatio, joka tarjoaa koodaus- ja yrittäjyyskoulutusta. Tutkimushaastatteluissa eri-ikäiset oppilaat kuvasivat saavansa koulutuksista merkittävää emotionaalista ja sosiaalista tukea, joka auttaa heitä tähtäämään ammatillisissa tavoitteissaan korkeammalle.

Tutkijat keskittyivät analyysissaan koulutustilanteita edeltäviin rituaaleihin, joissa oppilaat, kouluttajat ja organisaation henkilökunta jakavat ajankohtaista tietoa. Rituaalin yksityiskohtaisen analyysin pohjalta tutkijat kuvasivat useita vuorovaikutuksen keinoja, jotka voivat tukea osallistujien voimaantumista. Vastaavanlaista toimintaa järjestävät organisaatiot voivat hyötyä näiden keinojen tarkasta kuvauksesta. Tutkijat jatkavat esityksessä kuvattujen alustavien tulosten tarkentamista, ja julkaisevat ne myöhemmin.

Konferenssin järjesti European Group for Organizational Studies (EGOS). Esitys oli mukana työryhmässä, joka käsitteli instituutioiden ja organisaatioisen emotionaalista perustaa.