Suurten mahdollisuuksien äärellä

Hidden Gems –projekti auttaa tutkijoiden puolisoita työllistymään ja verkostoitumaan Tampereella.

Tampereen korkeakouluyhteisö  oli näyttävästi esillä keskiviikkona kansainvälisessä Talent Boost Summit 2018 –tapahtumassa. Konferenssikeskus Pajan tiloihin kokoontui päivän aikana suuri joukko ihmisiä kuuntelemaan esityksiä ja keskustelemaan huippuosaajien rekrytoinnista.

Tampereen yliopiston esittelytilassa kävijät saivat ensin katsoa uuden yliopiston esittelyvideon. Tämän jälkeen he pääsivät kokeilemaan virtuaalitodellisuutta, jossa joukko yliopiston tutkijoita kertoi työstään Tampereen yliopistolla.

Virtuaalitodellisuudessa kävijät pääsivät kurkistamaan laboratorioiden sisään ja näkemään, millaista tutkijoiden arki on. Päätään kääntämällä ihmiset pystyivät VR-maailmassa tutkailemaan tiloja ympärillään ja vaihtamaan kätevästi esityksestä toiseen.

Virtuaalitodellisuus keräsi kehuja

Sanna Downing ja Sari Ek-Petroff teknologian tutkimuskeskus VVT:ltä saapuivat tilaisuuteen kuulemaan ajatuksia kansainvälistymisestä ja koulutuksen tulevaisuudesta. Virtuaalitodellisuus teki heihin erityisen vaikutuksen.

-Erittäin hyvin toteutettu ja helppokäyttöinen, Downing totesi.

-Upea, erilainen tapa tutustua ihmisiin, Ek-Petroff sanoi.

Tampere3-yhteistyö tekee Downingin ja Ek-Petroffin mukaan Tampereesta entistä houkuttelevamman kaupungin kansainvälisille osaajille.

-Monialaisuus ja isompi koko tuovat varmasti lisää houkuttelevuutta, Ek-Petroff sanoi.

Turun yliopiston tutkija Frederick Ahen piti Tampereen yliopiston uutta esittelyvideota vaikuttavana. Akateemisessa työssään Ahen keskittyy kansainvälisen terveyshallinnon tutkimukseen.

-Videolla esiintyneet ihmiset eivät keränneet resursseja itselleen vaan ihmiskunnalle. Oma aikamme on täynnä haasteita, mutta samalla se tarjoaa suuria mahdollisuuksia. Olemme neljännen teollisen vallankumouksen kynnyksellä, Ahen totesi.

Tiede tuodaan lähellä ihmistä

Virtuaalitodellisuuden tarkoituksena oli tarjota kävijöille mahdollisuus tutustua tutkijoihin uudella tavalla.

-Idea oli se, että avattiin ihmisille ovet meidän tutkijoiden maailmaan. Eli näytetään kävijöille, mitä tutkijat oikeasti tekevät. Halusimme tuoda tieteentekijät esille uudella tavalla, kertoo Marika Peltoniemi T3 kansainvälisten henkilöstöpalveluiden- sekä Hidden Gems –hankkeen projektipäällikkö.

Peltoniemi oli erittäin tyytyväinen päivän antiin.

-Saimme sen, mitä haettiin. Olen todella tyytyväinen kävijämäärään ja saamaamme palautteeseen, Peltoniemi totesi.

Hidden Gems on Tampere3-korkeakoulujen kansainvälisten henkilöstöpalveluiden hanke, joka keskittyy huippuosaajien rekrytointiin ja auttaa tutkijoiden puolisoita työllistymään ja verkostoitumaan Pirkanmaalla.

-Teemme yhteistyötä Pirkanmaan elinkeinoelämän kanssa ja tarkoituksemme on antaa yritysmaailmalle lisäpotkua kansainvälisten osaajien kautta, Peltoniemi totesi.

Kilpailu huippuosaajista on maailmalla kovaa. Tampereen yliopisto haluaa olla tieteen eturintamassa, ja tähän tavoitteeseen päästäkseen sen täytyy varmistaa, että kansainväliset kyvyt ja heidän perheensä löytävät paikkansa Pirkanmaalta.

-Houkuttelemme huippuosaajia sillä sanomalla, että me olemme aidosti erilainen yliopisto. Monitieteisyys ja ensiluokkalaiset palvelut auttavat meitä erottumaan joukosta, Peltoniemi kertoi.

Hidden Gems -hanke:

projects.tuni.fi/hiddengems

Kuvatekstit:

Virtuaalitodellisuudessa kävijät pääsivät tutustumaan yliopiston tiloihin ja tutkijoihin.

Seinälle heijastettiin reaaliaikaisesti ihmisten siluetteja.

Frederick Ahen piti uuden yliopiston esittelyvideon sanomasta.