Verkko-opetusta koronamausteella: Moodlen analytiikka avuksi etäopiskelun tukemiseen

 

Vitsikäs piirroskuva koulutusorganisaation eri rooleista verkko-opetuksen kehittämisessä.
Linda Saukko-Rauta 2013. (CC BY-NC-ND): https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.fi

Nopeasti ympäri maailmaa levinnyt koronavirus (COVID-19) sai aikaan sen, että kaikki Suomen ammattikorkeakoulut tempaisivat mahtavan digiloikan keskiviikkona 18.3.2020. Historiankirjoihin on myös syytä merkitä, että loikka oli kerrassaan komea ja yltää vielä pitkälle. Tämän postauksen kirjoittajat Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) APOA-tiimistä totesivat, että nyt on oiva tilaisuus heittää myös sopiva määrä oppimisanalytiikkaa mukaan tähän koronamaustettuun verkko-opetussoppaan.

 

Tiimimme pisti ennätysajassa pystyyn uuden etäkoulutuspaketin Moodlen työvälineistä ja oppimisanalytiikan tuominen mukaan heti ensimmäisiin koulutuksiin oli erinomainen idea, kun lähdettiin keittelemään tätä uutta soppaa. Aluksi lähdimme liikenteeseen konkreettisesti päivänpolttavasta kysymyksestä: miten muutan kurssin tai tentin etäopetukseksi? Tarjoilimme oppimisanalytiikan keskeisenä soppa-aineksena siihen, että opettajat pysyvät selvillä, missä opiskelijat menevät ja ketkä opiskelijat tarvitsevat apua opinnoissa etenemiseen. ”Loppujen lopuksi uusi keitto syntyy helposti, kun vain hieman muotoillaan opetusta uudelleen, oli viestimme. 

Tarjoilimme soppareseptin keittäjille heti tuoreeltaan. Resepti on juuri kehitetty, joten otamme mielellämme vastaan kommentteja ja kokemuksia siitä.    

Verkko-opetussopparesepti 

  1. Sovella: löydä omaan soppaasi sopivat raaka-aineet. 
  1. Ruokalista: opiskelijat tarvitsevat työskentelylleen maalin, viitoita heille tie sinne. 
  1. Kattila: opetuksesi tarvitsee kotipesän – keskiön, joka on usein Moodle. 
  1. Ei liikaa ainesosia: Keep it simple! (opiskelijoiden toive). 
  1. Anna muidenkin hämmentää: pidä yllä avointa oppimisen ja tiedonkulun ilmapiiriä. 
  1. Maista välillä: palaute ja arviointi suuntaavat oppimista. 
  1. Älä polta pohjaan: mitoita opiskelijan työmäärää tavoitteen saavuttamiseksi. 
  1. Hanki tarvittaessa apukokki: älä hamstraa kaikkea työtä itsellesi! (Käytä analytiikkatyövälineitä tehokkaasti hyödyksi.)
  1. Kysy syöjiltä mielipide: kurssin aikainen palaute  kehitä ketterästi. 
  1. Reseptejä on jaossa: keittäjille on tarjolla paljon koulutuksia ja tukimateriaalia, tätä soppaa ei kukaan saa valmiiksi yksin. 

Tämän soppareseptin avulla uskomme, että saamme myös Moodlen analytiikkatyövälineet valjastettua avuksi opiskelijoiden opintojen tukemisessa tässä poikkeustilanteessa. Toki koulutuspalettiimme kuuluu nyt myös tarkempi perehtyminen monenlaisiin Moodlen ominaisuuksiin kuten edistymisen seurantaan ja arviointikirjaan. 

Hyviä soppia kevääseen!
Sanna Sintonen & Jarmo Vihmalaakso