Kuutisenkymmentä virtuaaliteknologian tarjoajaa ja osaajaa, kuntoutuksen ammattilaista ja opiskelijaa keskusteli aktiivisesti teknologian tarjoamista mahdollisuuksista kuntoutuksessa online-teknologiatorilla. Myös yritysten välillä virisi kiinnostusta mahdollisesta yhteistyöstä.
Virtuaalikuntoutushankkeessa saavutettavuus on tärkeä teema, ja hanke järjestää koulutuksia ja työpajoja säännöllisesti. Toimijoiden kanssa tehdään myös teknologiapilotteja ja esimerkiksi älykännykkään prototyyppejä erilaisista toimintoja ohjaavista arjen tehtävistä, joita nuoret kokeilevat ja antavat palautetta.
Samalla rakentuu verkosto, joka varmistaa hankkeen jatkuvuuden. Hankkeen projektipäällikkö Lea Saarni kannusti kaikkia kiinnostuneita ottamaan yhteyttä ja tulemaan mukaan verkostoon.
CSE Entertainment tuottaa liikunnan iloa pelituotteiden avulla
Veli-Matti Nurkkala kertoi, että liikuntapelituotteita valmistavan CSE Entertainmentin tuotteita on myynnissä jo 40−50 maassa. Yrityksen tuotevalikoimaan kuuluu kuusi liikuntapelituotetta ja ajosimulaattori autokoulukäyttöön. Tavoitteena on liikunnan ilon tuottaminen iästä, sukupuolesta ja toimintakyvystä riippumatta.
Yrityksen asiakkaita ovat kuntoutujat, opiskelijat sekä liikuntapuistojen ja hotellien asiakkaat. Kuntoutukseen liittyvissä liikuntapelituotteissa asiantuntijan ja ammattilaisen rooli kasvaa. Ammattilainen mahdollistaa oikeanlaiset ohjelmat, tasojen määrittelyt, kehitysaskeleet ja välittömän palautteen.
Nurkkala esitteli virtuaaliympäristöä ja muistipeliä sekä simuloi terapeutin roolia pelissä. Palautteen perusteella asiakasta ei tarvitse motivoida tekemiseen niin paljoa kuin perinteisessä kuntoutuksessa.
Oioi Collective rakentaa hyvinvointia edistävää media-arkkitehtuuria
Rakennettu ympäristö ja digitaaliset elämykset ovat kokonaan uusi digitaalinen toimiala, kertoivat Sami Kämppi ja Antti Kaukinen. OiOi Collective luo merkityksellisiä, immersiivisiä, vuorovaikutteisia ja digitaalisia installaatioita fyysiseen tilaan. Niissä käyttäjä uppoutuu esitettyyn sisältöön: visuaalisuus, äänimaailma ja vuorovaikutus luovat yhdessä vaikuttavan tarinan. Kaikissa sisällöissä on huomioitu esteettömyys ja koko ryhmä voi olla samassa tilassa samaan aikaan.
Yritys toteuttaa monenlaisia sisältöjä ja soveltaa niihin eri teknologioita. He ovat kehittäneet aistiseinätilan, joka tarjoaa luontorentoutusta, luovuutta ruokkivaa ja aktivoivaa pelisisältöä. Tätä on testattu muistisairaiden kuntoutuksessa.
Virtual Dawn tarjoaa kaikkea, mitä VR-simulointiin tarvitaan
Virtual Dawnin Antti Martikainen luonnehti yritystä all-in-one -virtuaalitodellisuuden luomistaloksi, joka voi tarjota kaiken Unity 3D -kehityksestä, ohjelmoinnista, 3D-taiteesta ja animaatiosta musiikin tuotantoon ja äänentoistoon. Pitkän aikavälin tavoitteena on luoda oma ekosysteemi; virtuaalitodellisuus, jossa voi tavata ihmisiä ja jakaa sisältöjä.
Martikainen näytti videon simulaatiosta. Hänen mukaansa vahvasti pelillistetty sisältö ja VR-teknologia tasapäistävät kuntoutujia, sillä tasot ovat helposti vaihdettavissa.
Firstbeat johdattelee tutkimusmatkalle sydämen salaisuuksiin
Autonomisen hermoston sykevaihtelu on ikkuna kehon toimintaan. Sensori- ja laitemarkkinat kasvavat jatkuvasti, mutta pelkkä data ei muutu terveydeksi ja hyvinvoinniksi.
Sykeanalytiikan edelläkävijä Firstbeat pyrkii Jaakko Kotisaaren mukaan auttamaan ihmisiä tunnistamaan asioita, joita sydän kertoo. Kohderyhmät ulottuvat tavallisista työntekijöistä huippu-urheilijoihin. Menetelmiä käytetään tutkimustyössä yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa ympäri Eurooppaa, Pohjois-Amerikkaa ja Australiaa.
Sykeanalytiikka on keino seurata sydämen sykkeen tilannetta reaaliajassa. Se tarjoaa arvokasta tietoa myös työkykyriskien arviointiin. Sykeanalytiikka on ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa, ja tarjoaa apua stressin ja palautumisen tasapainoon.
Kotisaari muistuttaa, että mittauslaite kertoo, että oikealla tiellä ollaan, mutta laite ei saa liikaa ohjata elämää. Hän painottaa, että se miltä tuntuu, on yhtä aitoa kuin mittaustulokset. Kotisaari rohkaisee tekemään pienen muutoksen päivässä ja todentamaan muutosten vaikuttavuutta.
Exerium suuntaa huomion ihmisten syviin tukilihaksiin
Ville Tenkasen mukaan sisäisiä työlihaksia päivittäin kevyesti aktivoimalla saadaan lisää kehonhallintaa sekä terveitä ja toimintakykyisiä elinvuosia. Yritys valmistaa Game XR-pelituoleja ja Active-työtuoleja.
Työtuoli on kuin mekaaninen jumppapallo. Pelituolissa puolestaan digitaalisia pelejä ohjataan oman vartalon liikkeellä ja keskivartaloon ja syviin tukilihaksiin kohdistuvat liikeradat voidaan säätää yksilöllisesti. Pelituolia voidaan hyödyntää kuntoutuksessa, aktivoinnissa, taukovälineenä ja esteettömässä eUrheilussa.
Tenkasen mukaan pelituolia on käytetty mm. aivohalvauspotilaiden, autistien ja kehitysvammaisten kuntoutuksessa. Tuoli motivoi suuriin toistomääriin ja omatoimiseen harjoitteluun. Pelivalikoima on laaja, ja niiden tempoa ja värejä voi vaihdella.
Tenkanen totesi, että turvallinen pelituoli soveltuu heikkokuntoisille ja ikääntyneillekin. Alle 12-vuotiaille on tulossa prototyyppi. Vanhin pelaaja on 93-vuotias, ja häntä ei meinannut innostukseltaan saada pois pelituolista. Myös päivätoimintakeskuksista saatu hyvää palautetta.
CareUs yhdistää musiikin kosketukseen ja sensoriteknologiaan
Jukka Louhivuori ja Laura Turunen kertoivat CareUs-yrityksen innovaatiosta, joka perustuu elämykselliseen kuntoutukseen ja joka tuo tehokkuutta kuntoutumisen seurantaan. Suomalainen terveysteknologiayhtiö tarjoaa kuntoutusta, oppimista ja ihmisen luovuutta edistäviä älytuotteita ja sovelluksia, joissa musiikki toimii inspiroivana yhdistäjänä.
Asiakkaita ovat terveys- ja hyvinvointialan ammattilaiset, toiminta- ja fysioterapeutit, musiikkiterapeutit sekä erityis- ja sairaalakoulut. KaikuCare-tuotteiden avulla kuntoutusta voi ohjata ja seurata etänä.
HealthFOX rakentaa tilannekuvan potilaasta ammattilaiselle
Kimmo Korhonen kertoo, että HealthFOX kerää yhteistä ekosysteemiä ja ammattilaisen sovellusta, josta löytyvät potilaan aiemmat hoitotiedot yhdestä näkymästä. Yhdistämällä potilaan dataa eri tietokannoista ja potilaan omaa dataa yhteen paikkaan voidaan antaa tukea hoitopolkuun ja avoterveydenhuoltoon. Sovelluksesta näkee painoindeksin, vartalotyypin, röntgenkuvat, aiemmat vammat ja akuutit tapahtumat, joten yhdestä kuvasta ammattilainen saa käsityksen kokonaistilanteesta.
Sovellukseen on integroitu Pharmaca Fennica. Sen kautta voi lähettää kyselyitä potilaille ja siihen voidaan integroida digitaalisia mittalaitteita. Potilas voi pitää tunne- ja kipupäiväkirjaa, ja hänelle voidaan tehdä myös riskianalyysi. Näin hoidon aloitukseen ei tule viivettä, kun kuntoutus voidaan aloittaa heti vaikka leikkauksen jälkeen ja antaa samalla hoito-ohjeet.
Lisätiedot esittäjiltä
Hankkeesta lisätietoja antaa
Lea Saarni
Yliopettaja, hyvinvointiteknologia
Sosiaali- ja terveysala
Tampereen ammattikorkeakoulu
lea.saarni@tuni.fi, 050 326 6940
Kuva: Shutterstock
Teksti: Hanna Ylli