Lähdemme uteliaalla mielellä kohti konkretiaa!

Henkilö kokeilee virtuaalilaseja luokkahuoneessa.

Hanketiimimme vietti yhteistä työpajapäivää TAMKissa 27.9.2021. Kävimme läpi tavoitteitamme, tuotoksiamme ja aikataulutusta, jotta saamme lisää yhteisiä konkreettisia kokeiluja työelämään. Samalla saamme hankkeen näkökulmat ja painopisteet keskustelemaan toistensa kanssa sujuvasti. Työpajassa syntyi tarkennettu suunnitelma, jossa kuuluvat monipuolisesti hanketoimijoiden ja muiden osaajien ääni sekä käyttäjien tarpeet.

Päivässä olivat mukana myös 3D-talo- ja Softability-yritykset, jotka esittelivät erityisesti kuntoutukseen ja hankkeen teemoihin liittyviä virtuaaliteknologiademojaan.

Luokkahuoneessa ihmisiä, joista yhdellä päässä virtuaalilasit.
Hanketiimi sai tilaisuuden kokeilla vireystilaa mittaavaa ohjelmaa virtuaalilaseilla.

Vierailimme myös Tampereen ammattikorkeakoulun uudessa tutkimus-, kehittämis- ja oppimisympäristö Sote Virtual Labissa. Siellä saimme maistiaisia tulevaisuuden ratkaisuista, jotka liittyvät terveydenhuoltoon, toimivaan kotiympäristöön, kuntoutukseen, sähköisiin etäpalveluihin ja liikkuviin terveydenhoitopalveluihin.

Kokeilujen kautta kohti hankkeen ydintä

Päivän työpajaosuuksissa keskityimme projektin ytimeen. Ytimessä ovat yhteistyöverkoston toiminta, uudenlaisten tekoälypohjaisten virtuaaliteknologioiden tutkiminen, kehittäminen ja innovointi, saavutettavuuden edistäminen sekä etäpalveluiden tuottaminen ja koulutussisällöt.

Yhteistyöverkoston toiminnassa on keskeistä pohtia, mitä toimintoja verkoston käyttämällä alustalla on. Nopeiden kokeilujen, yhteisten työpajojen ja seminaarien sisältöjen jakaminen ovat sellaista keskeistä kokemusten ja tiedon jakamista, jota alustalta odotetaan ja toivotaan. Näin mahdollistuvat  henkilökohtaisen osaamisen ja ryhmäosaamisen jakaminen sekä yhdessä tekeminen.

Löydämme ja tutkimme uudenlaisia tekoälypohjaisia virtuaaliteknologioita parhaiten haastatteluiden, kyselyiden ja kokeiluiden avulla; haarukoimalla tutkimuksia ja tuottamalla omaa dataa sekä kehittämällä teknologioita yhdessä kohderyhmien kanssa.

Saavutettavuustietouden kasvattamisen tulee lähteä kuntoutujan näkökulmasta, jolloin sisällön itsessään on oltava saavutettavaa. On huomioitava esimerkiksi laitteiston saavutettavuus, ohjelmiston saavutettavuus ja ohjausosaaminen. Näitä voidaan edesauttaa lisäämällä tietoa ja koulutusta. Teknologiaa ja asiasisältöjä voimme kohtaannuttaa systemaattisesti työpajoissa, kursseilla ja messuilla osallistamalla kohderyhmää. Palautteen kerääminen on olennaista.

Saavutettavuuden osalta on tärkeää hyödyntää eri kokeilujen pilotointeja ristiin ja toistensa vertailukohteina.

Monet keinot käyttöön tavoitteiden saavuttamiseksi

Etäpalveluiden tuottamisessa, tutkimuksessa ja koulutussisältöjen suunnittelussa on huomioitava erityisesti etäpalvelujen asettamat haasteet ja rajat. Etäpalveluiden soveltuvuudesta, turvallisuudesta ja haastavuudesta tulee olla hyvä käsitys ennen laajempaa soveltamista ja substanssiin törmäytystä. Myös etäpalveluiden vaikuttavuuteen on syytä kiinnittää huomiota. Tämä tapahtuu parhaiten esimerkiksi kyselytutkimuksen tai haastattelun avulla.

Työpajapäivän anti oli sisällöllisesti rikasta ja moni asia selkeytyi. Jälleen kerran totesimme hankkeen aihepiirin olevan erityisen tärkeä ja ajankohtainen, jonka vuoksi tekeminen on luontevaa ja motivoivaa. Konkreettisina toimenpiteinä alamme valmistella lisää hankkeen teemojen mukaisia kokeiluja ja pilotteja, alustan testausta sekä datan keräämistä.

Hankkeen kaikille avoimet työpajat ja niiden päivämäärät on lyöty lukkoon. Toivotammekin kaikki hankkeen kohderyhmät lämpimästi tervetulleiksi niihin mukaan!

• 25.11.2021 klo 13-16, teemana ”Virtuaalitodellisuuden vaikuttavuus kuntoutuksessa sekä Metaversumi, mitä se tarkoittaa?”
  • 8.12.2021 klo 12-15, teemana ”Kuntoutus ja saavutettavuus”

Kirjoittajat: Eeva Heikkilä ja Lea Saarni, Tampereen ammattikorkeakoulu
Kuvat: Eeva Heikkilä