Uraohjauksesta - opiskelijoiden kokemus nykyhetkestä ja kehittämisehdotuksia

TUURA-hanke toteutti opiskelijaprojektina selvitystyön uraohjauksen nykyhetkestä vuodenvaihteessa 2018-19TAMKissa.

Me opiskelijatiimin jäsenet saimme tutustua opiskelijoiden haasteisiin ja ohjaukseen, sekä tähystää tulevaisuuden mahdollisuuksia. Työskentely TUURAn kanssa oli meille opettavainen kokemus ja olemme ylpeitä, että saimme olla mukana näin tärkeän palvelun kehittämisessä. Tavoitimme haastatteluinemme ja kyselyinemme liki 40 opiskelijaa.

Suurimpina nostoina pidämme muun muassa seuraavia asioita:

• Uraohjauksen palveluista tiedetään opiskelijoiden keskuudessa aivan liian vähän.
  • Opiskelijoille ei ole selvää kehen ottaa tarvittaessa yhteyttä, eikä koulun sivuilta etsiessä löytynyt tietoa.
  • Suurin osa tavoittamistamme opiskelijoista, noin 70 %, kokee tarvitsevansa jonkin verran tai paljon lisää ohjausta.
  • Bulkkiratkaisut eivät ole toivottavia, koska tuen tarve vaihtelee paljon.
  • Henkilökohtaisen yksilöohjauksen lisäksi opiskelijoita kiinnostaa iltatapahtumat, verkkokurssit ja videot.
  • Opiskelijat haluavat aitoja työelämäyhteyksiä: oman alan ammattilainen puhumassa sekä erilaiset urapollkutarinat nähdään hyödyllisinä ja opettavaisina.
  • Ulkomaalaiset toivovat paljon nykyistä enemmän tukea suomen kielen opiskeluun.
  • Raportissamme on luettavissa tarkemmin tuloksista sekä kokonaisvaltaisesti projektin kulusta. Opiskelijatiimi kiittää mukana olostaan ja toivoo TUURAn väelle aurinkoista kevättä!

LISÄÄ RAPORTTI TIEDOSTONA!

Kirjoittajat: opiskelijatiimi Mona Räsänen, Elina Knuutinen ja Tanim Md Moniruzzaman