Tuura mukana Hurrikaanissa 2019

Humanistisessa ammattikorkeakoulun pääkaupunkiseudun yksikössä, järjestetään vuosittain opiskelijoiden ja työelämän yhteinen verkostoitumispäivä. Tämän vuoden teemana oli alumnitoiminta.

Tapahtuma on tarkoitettu kaikille opiskelijoillemme. Mukaan oli kutsuttu siis

• kulttuurituotannon opiskelijat
  • tulkkiopiskelijat
  • yhteisöpedagogiopiskelijat.

Tämän vuoden Hurrikaani järjestettiin yhdessä Humakin entisten opiskelijoiden, alumnien, kanssa. Yhteisöpedagogi (YAMK) -opiskelijat olivat lehtori Sanna Niemisen kanssa päävastuussa tapahtumasta. Muita vastuuhenkilöitä olivat yliopettaja Tarja Nyman ja lehtori Hanna Putkonen-Kankaanpää Tuura-hankkeesta.

Aamupäivän ohjelmassa pohdittiin tulevaisuuden työelämää ja joustavia opintopolkuja. Nykyopiskelija, joka valmistuu ammattiinsa lähivuosien aikana, on työelämässä suurten haasteiden edessä. Jo opintojen aikana hänen pitää miettiä tavoitteitaan ja polkuaan peilaten ajatuksiaan tulevaisuuden yhteiskuntaan. Yhteiskunta muuttuu ja esimerkiksi yhteisöpedagogin työssä some-maailma asettaa jo nyt haasteita yhteisöpedagogin osaamiselle. Tulkkien tehtäviä ajatellen viittomakielisten määrä vähenee, mutta tulkkaustilanteet monipuolistuvat. Nykyopiskelijoilla on paljon uutta opittavanaan.

Opiskelija voi jo opintojensa aikana valmistautua työelämän muuttuviin haasteisiin. Opinnoissa ei ole olemassa vaatimuksia suoritustavoista tai pakollisista harjoittelupaikoista. Ainoa vaatimus on, että opiskelijan on suoritettava vähintään 30 opintopistettä harjoitteluympäristössä. Alakohtaisesti on toki joitain muitakin reunaehtoja, mutta yhä useammin ja yhä enemmän opiskelijat itse tekevät kokonaisuutensa ajatellen omaa kiinnostuksen kohteitaan sekä tavoittelemaansa uraa. Harjoitteluissa opiskelijat oppivat konkreettisia työelämätaitoja ja oppivat kohtaamaan nykymaailman tarpeet. Useamminkin kuin kerran on käynyt niin onnellisesti, että opiskelijan harjoittelupaikasta on tullut valmistuneen ammattilaisen työpaikka.

Opiskelijat saivat kysellä työelämän tarpeista myös Hurrikaani-tapahtuman rekrytointimessuilla, joka oli työelämän, opiskelijoiden ja alumnien esteetön monitoimijainen kohtaamispaikka. Paikalla oli noin 20 työelämän edustajaa, jotka esittelivät yrityksiään, kertoivat harjoittelumahdollisuuksista ja vinkkasivat opinnäytetyömahdollisuuksista. Näytteilleasettajien joukossa oli myös entisiä Humakin opiskelijoita, joten ajatusten vaihto, kysyntä ja tarjonta kohtasivat hyvinkin kivutta. Parhaita hetkiä olivat ne, kun jotkut opiskelijat konkreettisesti tekivät sopimuksia harjoitteluista ja opinnäytetöistä: ”Sain harjoittelupaikan, aloitan maanantaina [viiden päivän päästä]!” Mikä onkaan onnellisempaa kuin kohdata, löytää toisensa ja nähdä molemminpuolinen hyöty ja ilo.

Omista harjoittelupoluistaan Hurrikaanissa olivat kertomassa Jaana Mattson, Tuire Silvennoinen ja Riina Riekkola. Kukin heistä korosti verkostojen luomista ja oman näkemyksen löytämistä sekä omaan suuntaan kulkemista. Melkein kaikki on mahdollista!

Hurrikaani on paitsi uusien tuulien haistelua, myös työelämään liittyvien tehtävien opettelua. Päivän aikana opiskelijat saivat osallistua erilaisiin pajoihin. CV-pajassa mietittiin sähköiseen työhakemukseen liittyvän niin ikään sähköisen CV:n rakentamista: Millaisia kokemuksia kannattaa tuoda esille, millaiseen muotoon CV kannattaa tehdä ja miten opiskelija voivat sekä uskaltavat tuoda esille omaa persoonallisuuttaan? Hissipuhepajassa opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat napakoita ja osaamistaan myyviä puheita. Ihmisoikeuden ja moninaisuuden kohtaaminen -pajassa opiskelijat pohtivat työelämän saavutettavuutta: Millaisia apuvälineitä opiskelussa ja työelämässä on mahdollista käyttää, miten ympäristöä tai tehtäviä voidaan muokata ja miten erilaiset ihmiset yhdessä muodostavat rikkaan työyhteisön.

Sekä näytteilleasettajiksi että puhujiksi oli kutsuttu alumneja. Humak on ryhtynyt entistä aktiivisemmin tekemään yhteistyötä entisten opiskelijoittemme kanssa. Alumnit ovat tärkeä tuki- ja esimerkkiverkko opiskelijoillemme. Heillä on käytännön kokemusta sekä opinnoista että työelämästä. He tietävät asioiden molemmat puolet. He tietävät motivaatiosta ja motivaatiopulasta. He tietävät jaksamisesta ja väsymisestä. He tietävät kiinnostuksesta ja kiinnostamattomuudesta. He muistavat opiskelija-aikansa ja sen haasteet. Nyt he ovat konkreettisesti arjen ääressä. Opiskelijoiden on helppo lähestyä heitä ja saada todellista tietoa työelämän vaatimuksista.

Hurrikaanista voit lukea lisää verkkosivuiltamme: https://www.humak.fi/uutiset/alumnit-tarkea-tukiverkko-opiskelijoille/

Kirjoittaja: Hanna Putkonen-Kankaanpää, Lehtori, Humanistinen ammattikorkeakoulu