Erilaisten oppijoiden verkostotilaisuus 1.11.2017 - osallistu myös kyselyyn!

Erilaiset oppijat järjestävät valtakunnallisen verkostotilaisuuden 1.11.2017 klo 9-16. Tilaisuuden kohderyhmänä on alan ammattilaiset. Linkki ilmoittautumislomakkeeseen ja tilaisuuden ohjelmaan

Tervetuloa vastaamaan kyselyyn oppimisen apuvälineistä. Kyselyn on laatinut Kuntoutussäätiö yhteistyössä Erilaisten oppijoiden liiton Oppimisen apuvälinekeskuksen kanssa. Haluamme kartoittaa, kuinka tunnettuja, käytettyjä ja hyödylliseksi koettuja oppimisen apuvälineet ovat. Kyselyyn vastaaminen on anonyymia, eikä vastaajia pysty tunnistamaan. Vastaaminen vie vain noin 5-10 minuuttia. Kyselyyn voi vastata 30.11.17 asti.

Vastaaminen tämän linkin kautta: https://www.webropolsurveys.com/S/9CC4BD3C655C58A4.par

– – –

Erilaisia oppijoita on arvioiden mukaan noin 20 % väestöstä. Tähän lukuun lasketaan kaikentasoiset lukivaikeudet ja muut oppimisvaikeudet. Keskimäärin viidelle prosentille vaikeuksista koituu merkittävää haittaa. (Niilo Mäki Instituutti 2017.) Luku- ja kirjoitusvaikeudet, matematiikan vaikeudet ja vieraiden kielten oppimisen vaikeudet ovat erityisopetuksen yleisimpiä syitä Suomessa (Tilastokeskus 2017), mutta vaikeuksiin ei osata tarjota perinteisiä tai teknologisia apuvälineitä, sillä tietoisuus niistä on vähäistä. Lukuisat tutkimukset osoittavat, että oppimisvaikeudet altistavat ylikuormittumiselle, itsetunnon heikkenemiselle, heikolle koulumenestykselle, koulun keskeyttämiselle, työelämästä putoamiselle, syrjäytymiselle ja elämänhallinnan ongelmille.

Apuvälinekeskus jakaa erilaisen oppijuuden ja apuvälineiden osaamistaan valtakunnallisesti eteenpäin erilaisten oppijoiden lisäksi niille ammattiryhmille, jotka kohtaavat työssään oppimisvaikeuksisia ja joilla on mahdollisuus konkreettisesti ohjata tukea tarvitsevia oppimisen välineiden käyttöönotossa.