Voiko Yhdessä taitaen olla enemmän kuin osiensa summa?

Kuvakaappaus Yhdessä taitaen -hankkeen materiaaleja koostavaan Trello-sivusta

Vieraskynän varressa Emma Nylund Yhdessä taitaen -hankkeesta. Hanketiimissä on joukko lahjakkaita tekijöitä – miten heidän osaamisensa saadaan yhteiseen käyttöön?

Kun elokuussa 2019 luimme Yhdessä taitaen -hankkeen hankesuunnitelmaa valmentaja Päivi Tuen kanssa, emme osanneet muuta kuin pyöritellä päitämme ja ihmetellä mitä kummaa olisi tarkoitus tehdä tässä hankkeessa, jossa olimme uusina työntekijöinä Diakonissalaitoksen Vamos-toiminnassa aloittaneet. Tästä kuitenkin lähti seikkailumme ESR-perustaitohankkeessa, osana TAIKOJA II -koordinaatiohanketta, jossa tutustuimme ihanaan, tehokkaaseen ja taitavaan Yhdessä taitaen -tekijäjoukkoon.

Hankkeessa ovat mukana olleet Diakonissalaitoksen Vamokseni lisäksi ammattiopisto Live, Turun kristillinen opisto sekä Rinnekoti, joka hankkeen aikana yhdistyi Diakonissalaitokseen ja muuttui siis osatoteuttajasta osaksi päätoteuttajaa. (Tästä voisikin kirjoittaa oman blogin hankehallinnan näkökulmasta, mutta jätetään se toiseen kertaan.)

Osatoteuttajat hankkeessa ovat verraten erilaisia, eli kaksi oppilaitosta, joista toinen on erityisammattioppilaitos ja toinen taas vapaan sivistystyön oppilaitos, nuorten palvelu Vamos sekä Rinnekodin Kornetin työhönvalmennus kehitysvammaisille. Koska hankkeelle kohdistui erilaisia odotuksia eri organisaatioista, heräsi pieni huoli siitä, miten teemme tämän kaiken yhdessä. Hankkeessa onkin ihan alusta asti panostettu yhteisiin kehittämispäiviin sekä tiedonkulkuun hankkeen sisällä. Välillä on kompuroitu mutta kaikesta mukaan lukien korona on yhdessä selvitty. Ja lopputuloksena aivan huikea hankeporukka on vain vuodessa tehnyt useamman mallin, joista jokaiselle on löytynyt tai on löytymässä myös jatko.

Yhteinen osaaminen jakoon webinaareilla

Hankesuunnitelman mukaan hankkeessa kehitettyä, opittua sekä hankehenkilöstön osaamista tulisi jakaa mahdollisimman laajasti, joten päätimme toteuttaa tammi-helmikuussa iltapäiväwebinaarit, joissa jokainen osatoteuttaja pääsisi ääneen.

Iltapäiväwebinaareissa ensimmäisenä esiintyivät ammattiopisto Liven todella osaavat ja alan rautaiset ammattilaiset Marsa Perttula sekä Terhi Asikainen. Vaikka esiintyjiä jännitti, kuulimme todella hyvin koostetun esityksen aikuisten maahanmuuttajien oppimisen vaikeuksista ja pääsimme myös tutustumaan hankkeessa kehitettyä mallia toteuttaa Telma-koulutus kotoutumisen tukena sekä siinä kehitettyjä käytännön esimerkkejä.

Seuraavalla viikolla pääsimme jatkamaan vähän samasta aihepiiristä, eli aikuisten maahanmuuttajien oppimisen pelkojen ja esteiden purkua Vamos-valmennuksen avulla. Päivi Tuki ja Riina Sjöman kertoivat lämpimästi ja osaavasti työstään Turun kristillisen opiston Taiko-ryhmässä kannustaen jokaisen kohtaamaan opiskelijansa ja kuuntelemaan heitä.

Kolmannella kerralla Turun kristillisen opiston Eva Lähteenmäki avasi erilaisia sovelluksia, joita voi käyttää maahanmuuttajaopetuksessa työkaluna kuten Padlet ja Trello. Tästä esityksestä varmasti moni linjoilla ollut opettaja ja ohjaaja saikin paljon ideoita työhönsä. Tämän jälkeen Anna-Maria Toivonen jatkoi teemalla äänenkäyttö opetuksessa, joka puolestaan varmasti avasi monelle, miten eri tavalla oppimista voi auttaa myös äänen avulla. Anna-Marian esitys olikin aivan huikea ja toivottavasti saamme häntä kuulla jatkossakin.

Iltapäiväwebinaarien sarjan päätti Rinnekodin Kornetin työhönvalmennuksen Anna-Leena Häkämiehen ja Katri Kirjokiven mukaansatempaava esitys osallistamisesta ja miten sitä on lisätty heidän Ponnahduslauta-kurssillaan. Ponnahduslaudan tavoitteena on saada osallistujien perustaidot sille tasolle, että he pääsevät jatkamaan esimerkiksi yksilölliseen työhönvalmennuksen kautta työelämään. Osallistava webinaari lisäsi varmasti jokaiselle osallistuneelle ajatuksia siitä, miten voisi myös itse osallistaa omassa työssään.

Iltapäiväwebinaarimme onnistuivat täysin yli odotusten, ja saatu palaute on ollut kiittävää. Webinaarit tekivät näkyväksi sen kaiken osaamisen ja taidon, jota hankkeessamme on vielä tullut lisää, niin meille itsellemme kuin muillekin osallistujille. Ne antoivat toivottavasti pieniä ajatuksia omaan työhönsä jokaiselle osallistujalle sekä samalla voimaannuttivat hanketekijämme näkemään, miten paljon olemmekaan saaneet lyhyessä ajassa aikaiseksi.

Materiaalit tarjolla Trellossa, loppuseminaari toukokuussa

Kaikki nämä hienot iltapäiväwebinaarien esitykset ja paljon muutakin hankkeessa kehitettyä materiaalia, kuten lunttilaput maahanmuuttajien opetukseen, aiempien seminaarien esitykset sekä hankkeessa tehtyjen mallien infograafit sekä IOOI-mallit löytyvät vapaasti jokaisen käytettäväksi Trellosta (löytyy myös hakusanoilla Trello Yhdessä taitaen).

Jos nyt rupesi harmittamaan, ettet päässyt mukaan webinaareihimme, ei hätää, hankkeemme loppuseminaari järjestetään 6.5.2021 kello 9 – 14 Teamsissä. Tarkempi kutsu sekä aikataulu tulevat niin hankkeen kotisivuille, www.hdl.fi/yhdessa-taitaen, kuin Trelloon. Loppuseminaarissa päästämme vielä kerran kaikki tekijät ääneen ja kuulemme mm. ohjausryhmän terveiset. Mukana ovat myös hankkeemme tärkeimmät ihmiset eli hankkeen asiakkaat sekä opiskelijat.

Ja siis voiko Yhdessä taitaen olla enemmän? Mielestäni se ehdottomasti on enemmän kuin osiensa summa. Olisimme varmasti saaneet nämä hienot pilotit tehtyä erilläänkin, mutta yhdessä tehden, jopa näin korona-aikana, niistä on tullut paljon parempia ja monisyisempiä. Hankkeet onnistuessaan voivatkin tuoda tullessaan paljon uutta organisaatioille, mutta tärkeänä koen myös jaetun yhdessä tekemisen kokemuksen sekä syntyneet ystävyyssuhteet, jotka varmasti jatkuvat hankkeen jälkeenkin. Tästä on hyvä jatkaa kohti uusia seikkailuja!

Emma Nylund, projektipäällikkö
Yhdessä taitaen -ESR-hanke