Maahanmuuttajat kohtaavat digitaalisen yhteiskunnan haasteet lähes kaikissa arkipäivän toimissa, kuten työnhaussa ja viranomaispalveluissa, joiden käyttäminen edellyttää digitaalista tunnistautumista. Olisikin hyödyllistä harkita tietoteknisten taitojen sisällyttämistä jo maahanmuuttajien alkuvaiheen opetukseen kielenopetuksen rinnalle.
TAIKOJA-hankkeen uusimmassa artikkelissa Mäkinen & Sihvonen: Tietoteknisten taitojen puutteet maahanmuuttajien kotoutumisen haasteena pohditaan digitaaliseen yhteiskuntaan kotoutumisen haasteita ja ehdotetaan pedagogisia ratkaisuja sekä selkeämpiä käyttöliittymiä oppimisen tukemiseksi. Digitaalisissa materiaaleissa myös äänen ja kuvien käyttö sekä pelillistäminen tarjoavat vielä hyödyntämättömiä mahdollisuuksia perustaitojen kehittämisessä kulttuuritaustasta riippumatta.
Artikkelimme on julkaistu Aikuiskasvatuksen joulukuun numerossa 4/2016. Aineistona on käytetty kahden Taito-ohjelman hankkeen, maahanmuuttajien koulutuksen sekä järjestöjen edustajien haastatteluita.