Rohkeasti someen työroolissa! Pauliina Mäkelän vinkit asiantuntijan somen käyttöön

Pauliina Mäkelä. Kuva: Viestintä-Piritta

Viestintä-Pirittan kouluttaja Pauliina Mäkelä piti Taito-hankkeille koulutuksen asiantuntijan sosiaalisen median käytöstä ja verkostoitumisesta. Kokosimme tähän blogikirjoitukseen koulutuksen antia siitä, miten asiantuntijan roolissa voi olla läsnä sosiaalisessa mediassa ja edistää hankkeen tavoitteita.

Hankkeessa työskentelevän asiantuntijan kannattaa hyödyntää sosiaalista mediaa monestakin syystä. Ensinnäkin asiantuntija saa somen käytöllä itselleen hyötyjä: oma osaaminen saa näkyyttä ja verkostoituminen helpottuu ja on mahdollista löytää helposti uusia kontakteja samalta alata.

Kun somessa ollaan läsnä hankkeen edustajana, saadaan hankkeen logon takaa ihmisiä näkyviin. Se tekee viestinnästä lähestyttävämpää ja monesti myös kiinnostavampaa. Sidosryhmien on mahdollista pysyä helpommin ajan tasalla hankkeen asioista ja eri toimijoiden välinen vuorovaikutus paranee.

Mitä somessa kannattaa sitten tehdä? Sen lisäksi, että somessa seuraa eri henkilöitä ja tahoja, kannattaa ryhtyä rohkeasti tykkäämään, kommentoimaan ja jakamaan sisältöjä. Omissa sisällöissä kannattaa kokeilla eri tapoja tuoda hankkeen teemoja esille. Some on jatkuvaa kehittymistä ja kehittämistä – anna itsellesi siis armoa onnistumisessa!

Kolme täsmävinkkiä somen käyttöön

1) Liity Facebookissa erilaisiin työtä ja ammattia koskeviin ryhmiin

Facebook-ryhmät tarjoavat keskustelua erilaisista työntekoon ja ammattiin liittyvistä teemoista. Tutustu esimerkiksi näihin ryhmiin:

2) Osallistu verkostoitumishaasteeseen LinkedInssä

Verkostoidu LinkedInissä opiskeluista, työstä ja harrastuksista tuttujen henkilöiden, 2. ja 3. asteen kontaktien (henkilöt, joiden kanssa sinulla on yhteisiä kontakteja) ja ryhmien jäsenten kanssa.

Tutki myös, mitä löydät hashtagin #verkostoitumishaaste takaa. Hashtagilla löydät henkilöitä, jotka haluavat verkostoitua.

3) Kokeile 50-50-mallia

Vuorovaiktus kuuluu sosiaaliseen mediaan. Vuorovaikutuksessa voit kokeilla 50-50-mallia eli vuorovaikutuksesta 50 % olisi seuraamista ja keskusteluun osallistumista hankkeesi kannalta olennaisissa kanavissa ja 50 % itse tuotettua sisältöä.