Puhetta perustaidoista -seminaari 5.6.

[tabs]

[tab title=”Esittely”]

Puhetta perustaidoista – kesäseminaari aikuisten oppimisen kehittäjille

ti 5.6.2018 klo 12 – 16, G18-sali, Yrjönkatu 18, Helsinki

Aikuinen tarvitsee perustaitoja* joka päivä. Mitä, jos perustaidoissa on puutteita?

Suomessa elää satojatuhansia aikuisia, joiden heikot perustaidot vaikeuttavat pääsyä koulutukseen, opinnoissa suoriutumista, työllistymistä ja työssä pärjäämistä. Perustaitopuutteista seuraa opintojen keskeyttämisiä, työttömyyttä ja hankaluuksia suoriutua arjessa. Miten tilannetta voitaisiin helpottaa?

Perustaitoja pystyy parantamaan minkä ikäisenä hyvänsä. Avainasemassa ovat oppilaitokset, työpaikat ja muut organisaatiot, joissa aikuiset toimivat, kuten kansalaisjärjestöt. Näiden organisaatioiden käyttöön on kehitetty hyviä toimintamalleja aikuisten perustaitojen parantamiseen.

Puhetta perustaidoista -seminaarissa mallien kehittäjät esittelevät ratkaisujaan. Aihetta pohjustavat professori Kirsti Lonka ja kansanedustaja Harry ”Hjallis” Harkimo puheenvuoroillaan aikuisen moninaisista oppimisen mahdollisuuksista.

Aikuisten perustaitojen parantamiseen tähtääviä malleja kehitetään opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnoimassa ESR-rahoitteisessa Taito-ohjelmassa. Kesäseminaarin järjestää ohjelman koordinaatiohanke TAIKOJA.

*Perustaidot = luku- ja kirjoitustaidot, numerotaidot ja tietokoneen käyttötaidot, joita aikuinen ihminen tarvitsee arjessa, opinnoissa ja työelämässä.

Ilmoittaudu ja osallistu!

Tule tutustumaan malleihin ja perustaitoteemaan Puhetta perustaidoista -kesäseminaariin! Ennen seminaaria on mahdollisuus lounastaa omakustanteisesti ravintola Pjazzassa (Yrjönkatu 18) klo 11 alkaen. Seminaari alkaa klo 12 ja päättyy klo 16, jonka jälkeen voi vielä jatkaa tutustumista perustaitomalleihin klo 16.30 saakka.

Puhetta perustaidoista voi myös seurata etäyhteydellä omalta tietokoneeltaan (http://bit.ly/kesaseminaari2018). Mainitse ilmoittautuessasi, osallistutko tilaisuuteen paikan päällä vai etänä.

Kenelle?

Seminaari on suunnattu aikuisten oppimisen kehittäjille: oppilaitosten rehtoreille, johtajille ja päälliköille, koulutusalan kuntapäättäjille, elinikäisen oppimisen toteuttajille, työntekijöiden osaamisen kehittäjille ja muille työelämän edustajille sekä muille aiheesta kiinnostuneille.

Lisätiedot:

• Ira Aaltonen, ira.aaltonen [at] omnia.fi
  • Eeva Jeronen, eeva.jeronen [at] ok-sivis.fi
  • Marjo Vaalgamaa, marjo.vaalgamaa [at] hamk.fi

[/tab]
[tab title=”Ohjelma”]

Puhetta perustaidoista -seminaarin ohjelma

(Omakustanteinen lounas ravintola Pjazzassa, Yrjönkatu 18, klo 11 alkaen)

12.00 tilaisuuden avaus
12.10 puheenvuorot:

kansanedustaja, liikemies Harry ”Hjallis” Harkimo: Lukivaikeus ja sen voittaminen
professori Kirsti Lonka: Tie laaja-alaiseen osaamiseen – ulos jumittuneesta ajattelusta

kahvitauko

14.20 puheenvuorot:

projektisuunnittelija Erno Hyvönen, OKM: Aikuisten perustaidot ja Taito-ohjelma
tutkija Maarit Mäkinen, Taikoja-hanke: Puhetta perustaidoista

15.15 perustaitojen oppimisen mallit:

• Kati Tikkamäki, OPPI-VA-hanke, Oppimisvaikeuksista työpaikan osaamisvalmiuksiin
  • Heli Turja, Taitotuunaajat-hanke: Oppimisen olohuone ohjaa ja tukee aikuista oppijaa
  • Erja Mölsä, Puhti-hanke: Puhti-malli, ohjausta opiskelijoille.

Tilaisuus päättyy klo 16, jonka jälkeen voi jatkaa tutustumista perustaitomalleihin klo 16.30 saakka.

[/tab]

[/tabs]