Oppimisen tulevaisuus -teemapäivä 10.6.

Virtuaalisessa teemapäivässä kuulemme puheenvuoroja ja pohdimme yhdessä, miten oppiminen muuttuu ja miten perustaidot pitävät aikuisen kiinni arjessaan. Tervetuloa mukaan!

[tabs] [tab title=”Ohjelma”]

Oppimisen tulevaisuus –
paremmat perustaidot aikuisille

torstaina 10.6.2021 klo 10 – 15

Arjen, opintojen ja työelämän osaamistarpeet muuttuvat maailman mukana. Eri aikoina tarvitaan erilaisia taitoja. Työ on murroksessa ja kehityksen tahti on kiihtyvä. Elinikäinen oppiminen on alati suuremmassa roolissa. Mitä perustaitoja elämässä pärjääminen vaatii?

Tervetuloa mukaan pohtimaan, miten oppiminen muuttuu ja miten perustaidot pitävät arjessa kiinni! Aamupäivän aikana kuulet innostavia alustuksia. Iltapäivän teemaryhmissä pääset syventämään asiantuntijuuttasi aikuisten perustaitojen eli luku-, numero- ja digitaitojen moninaisesta kentästä ja verkostoitumaan.

Teemapäivän perustana on aikuisten perustaitojen ohjaus- ja oppimismalleja kehittäneen Taito-hankeverkoston ja sen koordinaatiohankkeen työn tulokset. Tilaisuus juhlistaa monivuotista yhteistyötä, monimuotoisia tuotoksia ja tuhansia perustaitojaan parantaneita osallistujia.

Teemapäivän järjestää TAIKOJA II -koordinaatiohanke.

Ilmoittaudu mukaan viimeistään 3.6.2021!
Lisätiedot: info(at)taikoja.fi

Aamupäivä klo 10 – 12:

• Tulevaisuuden työelämä – mitä työtä teemme ja mitä taitoja tarvitsemme? Elina Hiltunen, futuristi
  • Tasa-arvoinen ja elinikäinen oppiminen – jokaisen oikeus ja mahdollisuus. Sirpa Pietikäinen, europarlamentaarikko
  • Perustaidot muutoksessa. Maarit Mäkinen, tutkija, Tampereen yliopisto
  • TAIKOJA II:n tarina – Mitä olemme oppineet hankkeista, verkostotyöstä, koordinoinnista? TAIKOJA II -hanketiimi

Lounastauko klo 12 – 13

Iltapäivä klo 13 – 15: teemaryhmät

• Perustaidot arjessa ja ammatissa
  • Opiskelu ja perustaidot
  • Osaamisen osoittaminen
  • Ohjaus ja räätälöinti opiskelussa ja työssä
  • Onnistunut hanke – kolmen koordinaatiohankkeen kokemuksia

[/tab]

[tab title=”Esiintyjät”]

Sirpa Pietikäinen, europarlamentaarikko

Sirpa Pietikäinen on europarlamentaarikko vuodesta 2008. Hän on toiminut ympäristöministerinä 1991 – 1995 ja kansanedustajana 1983 – 2003. Euroopan Parlamentissa Pietikäinen toimii ympäristön, kansanterveyden ja elintarvikkeiden turvallisuuden valiokunnassa, talous- ja raha-asioiden valiokunnassa, naisten oikeuksien ja sukupuolten tasa-arvon valiokunnassa sekä Euroopan parlamentin Lifelong Learning -interest groupin puheenjohtajana. Hän on sivistyksen, elinikäisen oppimisen ja osaamisen pitkäaikainen puolustaja niin politiikassa kuin järjestötoiminnassakin.

Elina Hiltunen, futuristi

Elina Hiltunen on futuristi, kauppatieteiden tohtori ja diplomi-insinööri, yksi maailman johtavista naisfuturisteista ja arvostettu tulevaisuusalan luennoitsija ja kouluttaja. Ennakointikokemusta hänellä on esimerkiksi Nokialta, Finprosta ja Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta. Tällä hetkellä hän on yrittäjä yrityksessään What’s Next Consulting Oy.

Hänen kirjallisesta tuotannostaan neljässä teoksessa käsitellään tulevaisuutta: ennakoinnin menetelmiä, tulevaisuuden teknologiaa, kuluttajatrendejä ja megatrendejä. Elina Hiltunen on myös toiminut YLEn Prisma-studiossa ja Ylen Aamun Jälkikaronkassa.

Maarit Mäkinen, tutkija

Maarit Mäkinen on yhteiskuntatieteiden tohtori ja työskentelee Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa TRIM-tutkimusyksikössä. Mäkinen on toiminut viimeksi tutkijana aikuisten perustaitojen parantamiseen keskittyvässä koordinaatiohankkeessa. Tässä tehtävässä hän on mm. kirjoittanut lukuisia artikkeleita perustaitoja käsittelevistä puhetavoista, perustaitoihin liittyvistä haasteista ja hankkeissa kehitetyistä malleista.

[/tab] [/tabs]