Kutsu: Virtuaalinen perustaitoseminaari 18.–19.5.

ihmisiä seminaarissa

Kuinka kehittää aikuisten perustaitoja Suomessa ja Euroopassa? Tätä kysymystä pohditaan opetus- ja kulttuuriministeriön ja Pohjoismainen aikuisten oppimisen verkoston (Nordisk Netværk for Voksnes Læring, NVL) kaksipäiväisessä verkkoseminaarissa ma–ti 18.–19.5.2020. Taito-hankkeista mukana ovat TAIKOJA II, Taitava OPVA ja Kansalaisen perustaidot.

Ilmoittaudu mukaan viimeistään to 14.5.2020! Osallistuminen on mahdollista joko kaikkiin tai omien aikataulujen ja kiinnostuksen kohteiden mukaan vain joihinkin sessioihin. Vastaa myös lyhyeen kyselyyn 2020-luvun perustaidoista tässä linkissä.

Verkkoseminaarin ensimmäinen päivä keskittyy aikuisten perustaitoihin Suomessa, ja päivän työkielenä on suomi. Puheenvuoroissa kuullaan, kuinka perustaidoilla päästään töihin ja millaisia uusia tapoja osaamisen tuottamiseksi kehitellään esimerkiksi TE-hallinnossa ja koronaviruksen sulkemissa oppilaitoksissa. Toisena päivänä verkkoseminaarin kieli on englanti ja osallistujat tulevat ympäri Eurooppaa. Päivän aikana pohditaan 2020-luvun perustaitoja ja kuullaan muun muassa suuren suosion saaneesta Elements of AI -kurssista ja miten sitä voisi hyödyntää perustaitojen kehittämisessä.

Taito-hankkeet mukana seminaarissa

Ma 18.5. klo 14.40–15.45

Työpaja 3: OPVA-opinnoilla tukea aikuisten perustaitoihin? Taitava OPVA ESR-hankkeen päätösseminaari (Ammattiopisto Tavastia ja Suomen Diakoniaopisto)

Hankkeessa on kehitetty ja kokeiltu malleja järjestää OPVA-opintoja (oppimisvalmiuksia tukevat opinnot) osana ammatillisen perustutkinnon suorittamista. Päätösseminaarissa kuullaan siitä, millaisiin malleihin aikuisten perustaitojen tukemisessa päädyttiin, missä onnistuttiin ja mitä varoa. Samalla esillään hankkeen tuottamia oppimateriaaleja ja tutustutaan tuloksiin. Lisätietoa hankkeesta Taitava OPVA:n verkkosivuilla.

Ti 19.5. klo 13.45–14.30
Workshop 5: Digital skills in the Nordic Countries

Yliopisto-opettaja, tutkijakoordinaattori Mika Sihvonen Tampereen yliopistosta ja TAIKOJA II -hankkeesta kertoo, miten vertaisoppimisen teemaa ja arkipäivän ongelmanratkaisua on työstetty Taito-ohjelman hankkeissa. TAIKOJA II -koordinaatiohanke toimii ESR-rahoitteisen Taito-ohjelman perustaitohankkeiden tukena ja verkostoijana sekä tuottaa perustaitoihin liittyviä selvityksiä ja tutkimuksia.

Työpajassa esitellään myös NVL:n tuottama raportti “Basic digital skills for adults in the Nordic countries”.

Ti 19.5. klo 15.00–16.00
Workshop 6: Lifeskills – What are the basic skills in the 2020´s?

Kansalaisen perustaidot -hankkeen järjestämässä työpajassa avataan perustaitoja kansainvälisessä yhteistyössä laaditun elämäntaidot-lähestymistavan näkökulmasta sekä jaetaan kaksi case-esimerkkiä niiden opettamisesta. Mukana on myös oppijalähtöinen Kaikkien-malli. Yhteisessä osuudessa mietitään, miten elämäntaitoja voisi lähestyä oman työn kontekstissa. Työpajan vetäjinä ovat asiantuntija Virpi Markkanen Opintokeskus Siviksestä ja koulutussuunnittelija Nina Hjelt ja viestintäsuunnittelija Sari Pohjola Kansanvalistusseurasta.

Verkkoseminaarin ohjelma on rakennettu aikuisten perustaitojen kansallisessa verkostossa. Ilmoittaudu mukaan verkkoseminaariin tässä linkissä!