EDUCAssa edustettu ja suodatettu oppimista

Opetusalan EDUCA-messut Helsingissä vetävät väkeä 17.900 kävijän verran joten infoa on päästy jakamaan ja osallistujat hukkuivat ohjelmapaljouteen- välillä tuntui siltä että vaan tuli pyörittyä ympäri ja katsottua ”vähän sitä ja vähän tätä”! Taikojaa edustimme Elisen ja Jaanamarin kanssa ja itse olin ”vahdissa” Erilaisten oppijoiden liiton standilla lauantaina klo 13-14 välillä lehdistötilaisuuden puitteissa. Mukana myös Selkokeskuksesta Leealaura Leskelä ja Heli Turja edusti Erilaistenoppijoiden liiton Taitotuunajat-hanketta joten kysymyksiin oltiin varauduttu vastaamaan joukolla ja Selkosanomia oli halukkaille jaossa. Apuvälinekeskuksesta oli mm Jukka Liimatainen kertomassa eri mahdollisuuksista helpottaa oppimista ja tarjolla oli esitettä ja tietoa niin digitaalisesti kuin paperiversioina, viestintävastaava Anita Wendelin sai myös vastata joukkoon kysymyksiä aiheesta.
Kävijöitä riitti, ja vaikka niitä varsinaisia toimittajia ei putkahtanut paikalla lauantai-iltapäivänä kuin muutama, oli saamamme positiivinen julkisuus ja ihmisten tiedonjano aivan valtava! Taitotuunajille avautui mahdollisuus kertoa oppimisen olohuoneesta lisää ja solmia kontakteja ja kaikkiaan messuilta lähti väsynyttä mutta tyytyväistä porukkaa kotiin lauantai-iltana!  (kuvassa Anita ja Heli)

Monista luennoista ehdin itse tutustumaan mm ruotsalaisen Micke Hermanssonin kertomukseen ”Grej of the day”-tavasta oppia ja motivoida oppilaita. Aivotutkimukseen perustuva systeemi painottaa ihmisen keskittymiskykyä, uuden asian toistamista ja huomioi  lyhytjännitteisyyttä- kaikki seikkoja millä on merkitystä etenkin oppimisvaikeuksista kärsiville. Koko luentoa en ehtinyt kuulemaan, mutta kävin mielenkiintoisen keskustelun Hermanssonin kanssa jälkeenpäin, ja vaikka hän opettaa itse ala-asteella, löytyi paljon ajatuksia joita voi soveltaa myös aikuiskoulutukseen. Ehkä huomionarvoisin on kertaaminen – tuo opintojen äiti- jota kehotetaan tekemään ensin tunnin, sitten vuorokauden ja vielä viikon kuluttua siitä kun asia on opetettu. Motivaation herättäminen- ja varma tapa oppia- on aloittaa oppimistilanne kertomuksella- mistä aiheesta, riippuu kuulijan iästä ja varmasti myös kiinnostuksesta. Tätä asiaa käsitteli jo syksyn englanninopettajien FinnBrit-seminaarissa Nick Hennesy aloittaen kertomalla tarinan kotikonnuiltaan jatkaen sitten Kalevalaa tulkitsemalla osin musiikin avulla englanniksi.

Tulevaisuuden oppimisympäristöistä oli myös useampia infotilaisuuksia, ja sitten OPH esitteli mm ammattikoulun uudistusta ja YLE sanomalehtiviikon aiheesta  ”fakenews” puhuivat uutisankkurit Matti Rönkä ja Hanna Visala. Vielä illalla oli tarjolla Suomen YK-liiton paneelikeskustelutilaisuus jossa Jutta Urpilainen, Arno Kotro ja Hannele Cantell pureutuivat aiheeseen ”sivistys” ja minkälaisena sen näemme.

Tätä ennen oli tietenkin pitänyt tutustua jo Virolaisen tohtoriveljesten Ilkan ja Harrin ohjeisiin miten päätyä huippuopettajaksi- keinoja kaihtamatta. He ovat koonneet haastattelujen perusteella kirjasen jossa vuoden opettajiksi valituilta on kysytty menestyksen salaisuuksia- ”mielen voima oppimisessa” on kirjan nimi mikäli sellainen sattuu näköpiiriin-kannattaa tutustua!

Kaikkiaan tarjolla oli ”jokaiselle -jotakin” periaatteella paljonkin tietoa, ja Taikojaakin siis pääsimme mainostamaan- pienet muistiinpanolehtiset Taikojan logolla ja yhteystiedoilla vietiin käsistä alle tunnissa, vaikka vähän katsottiin kenelle niitä jaettiin. Tieto kulkee!