Digitaalisia työkaluja aikuisten lukutaito-opiskelun tueksi - IDEAL

Vierailimme 14.10. IDEAL-Erasmus+-hankkeen seminaarissa Helsingissä. Kuuden maan välinen hanke edistää aikuiskouluttajien digitaitoja. Hanketta koordinoi suomalainen Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Luksia. Taito-ohjelman Osallisena verkossa -hanke toimii sen kanssa yhteistyössä.

Hankkeessa on toteutettu kysely aikuiskouluttajille ja -opiskelijoille digitaalisuudesta heidän arjessaan. oli yllättävää, että 2/3 siihen osallistuneista aikuiskouluttajista on viimeisen 12 kuukauden aikana saanut neljä tuntia tai vähemmän tieto- ja viestintätekniikan koulutusta. Raportissa suostellaankin  oppilaitoksille, että nämä tarjoaisivat henkilöstölle enemmän koulutusta ja että tekniikan hyödyntäminen opetuksessa olisi myös suunnitelmallisempaa.

14.10. järjestetyn seminaarin teemana olivat digitaaliset työkalut maahanmuuttajien opetuksessa ja ohjaamisessa. Seminaarin työpajoissa esiteltiin erilaisia käytännön sovelluksia. Lisäksi Osallisena verkossa -hanke ja sen innostuneet aikuisoppijat kertoivat tilaisuudessa, millaista on ollut tehdä videoblogia suomen kielen oppijana. Blogia voi seurata Yle Areenassa.

Seminaarista jäi käteen toisaalta se, miten paljon opiskeluun innostavia ja oppimista tukevia sovelluksia on olemassa, mutta toisaalta mieleen jäi myös pääpuhuja Russell Stannardin ajatus siitä, että kaikkien kouluttajien ja opettajien ei ole pakko opetella niitä kaikkia, vaan keskittyä joihinkin sovelluksiin ja menetelmiin ja hyödyntää niitä monin eri tavoin. Esimerkiksi ruutukaappausta voi soveltaa luennoista palautteen antamiseen ja moneen muuhun asiaan.

Seurasimme hankkeen italialaisen kumppanin työpajaa pelillistämisestä maahanmuuttajien italian kielen opetuksessa. Pelaaminen innostaa myös aikuisia mukaan oppimisen maailmaan, jolloin sitä voi hyödyntää esimerkiksi motivoijana. Käytännön esimerkin saimme pelaamalla tietovisaa Kahoot!-sovellusta hyödyntäen. Oma kokemukseni sovelluksesta on, että se sopii oppimispelien lisäksi esimerkiksi seminaareissa pikagallupien tekemiseen ja palautteen keruuseen.

Kuinka tärkeää teknologia on luokkahuoneessa, kun oppijat ovat aikuisia? IDEAL-hankkeen kyselyssä selvisi, että aikuisoppijat ja -kouluttajat käyttävät esimerkiksi sosiaalista mediaa muuten elämässään, mutta että he eivät toistaiseksi ole vielä siirtyneet hyödyntämään niitä osana oppimista ja opetusta. Tässä olisi vielä paljon mahdolisuuksia. Toisaalta, kuten Russell Stannard huomautti, hän ei itse hyödynnä tekniikkaa paljoakaan lähiopetustilanteissa, vaan teknologia auttaa oppijaa erityisesti luokkahuoneen ulkopuolella syventämään osaamistaan.

IDEAL-hankkeen käytännönläheisyys tekee siitä kiinnostavan seurattavan aikuiskouluttajille, jotka ovat kiinnostuneita ”digiloikan” ottamisesta. Sen viesti oppilaitoksille on tärkeä: Tarvitaan suunnitelmallisuutta ja henkilöstön koulutukseen on käytettävä enemmän voimavaroja!

img_0058

Osallisena verkossa -hankkeen Marianne Seppä ja Réka Aarnos esittelemässä hanketta IDEAL-seminaarissa 14.10.2016.