Digioppimisen areena, torstain 7.12. muistelmat

HÄSHTAGdigiareena. Digioppimisen areena pidettiin Helsingin Messukeskuksessa 7.-8.12.2017 noin puolentoista päivän mittaisena tapahtumana. Areenan tarkoituksena on saada ideoita ja kokemuksia oppimisympäristöjen monipuolistamiseen sekä tieto- ja viestintäteknologian pedagogiseen hyödyntämiseen. Noiden puolentoista päivän aikana kuulimme mm. muutoksesta Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinosen puheessa sekä Esko Kilven keynotessa. Eskon esityksestä jäi vahvasti mieleen se, että muutos on tulossa, työ muuttuu entisestään ja mentori-ajattelu kasvaa. Kuinka monella on muuten mentori? Itselläni on, ja ajatukset tulevat selkeämmin kootuksi hänen avullaan. Kuvat ja kommentit tähän postaukseen olen nostanut Twitteristä, jossa ansiokkaasti Taito-hanketoiminnassa mukana olevat toimijat twiittasivat päivien aikana.

Esko Kilpi nosti esiin myös sen, että oppiminen on tulevaisuudessa verkoston vuorovaikutusosaamista. Kilpi esitti älypuhelimen nykypäivän öljyvärituubina: onkin siis tärkeää muistaa, että mullistus on tapahtunut ja luovuus tulee esiin uusien välineiden kautta. Täytyy muistaa, että digitaalisuus ei ole vielä koko maailman oikeus, vaan kehittymistä on runsaasti edessä – ja valmista ei ole tulossa lähipäivinä!

Kuten Marianne Seppä, Osallisena verkossa -hankkeen projektipäällikkö kertoo Esko puhui lopulta meille empatiasta:

Myöhemmin torstaina pyörähtivät käyntiin toiminta-areenat, joista jokainen osallistuja sai valita kaksi itselleen mieluista. Itse tutustuin ensin toiminta-areenaan nr 3: Digitaalisia ratkaisuja erityiseen tukeen: Työpaikalla tapahtuvan oppimisen tukeminen digitaalisilla ratkaisuilla,  asiasta kertoi meille datanomien ammatilliset erityisopettajat Erkki Mauno ja Jarmo Louhelainen Validia Ammattiopistosta. Validia, joka 1.1.2018 yhdistyy Bovalliuksen kanssa yhdeksi erityisammattiopistoksi Spesiaksi, on käyttänyt digivälineitä hyvin samankaltaisesti kuin esimerkiksi meillä Omniassa. Keskeisiä välineitä ovat olleet iMovie, O365, thinglink, Popplet, Youtube, Google Drive, Kahoot, Skype, Padlet ja WhatsApp. Hanke, jossa toimintaa on kehitetty on nimeltään DigiTOP. Kyseistä hanketta on ollut rahoittamassa Opetus- ja kulttuuriministeriö.

360-kuvaus yhdistettynä thinglinkiin antaa mahdollisuuden luoda interaktiivisia 360-kuvia. Tämän lisäksi käytössä on drone-kuvausta (osaamis-, opetus- ja perehdytysvideoihin), erityisesti työskentely-ympäristöön tutustumiseksi, Oculus Drift -lasit ja VR-pelit, joissa virtuaalitodellisuudessa voidaan oppia esim. asiakaspalvelua ja kieliä, pilotoidaan haastavia ympäristöjä, toimitaan ryhmässä jne. Video-CV:tä käytetään erityisesti erityisen tuen tarpeisten opiskelijoiden työnhaun / työharjoittelupaikkahaun apuna. WhatsApp ja OneNote on toiminut Validiassa ohjauksen ja raportoinnin välineenä. Nyt he ovat kokeilleet hankkeessa myös erityistä appia, sovellusta, nimeltään Topiapp. Topiappia vastaavaa toimintaa tekee myös Futural Skills (kokeilussa mm. TAKKissa Nohevassa sekä Workseed-niminen palvelu.

Toinen toiminta-areena kului johtamisen merkeissä.  Aiheena oli johtaminen pedagogisessa muutoksessa
ja areenan vetäjänä toimi toimitusjohtaja, tuottaja Hannu Laukkanen Pro Practica Oy:sta. Pohdimme muutoksen johtamista pedagogisessa ympäristössä. Asetuimme workshopissa itselle vieraisiin rooleihin ja tiivistimme omia näkökulmiamme. Oli virkistävää nähdä erilaisia suuntia ja ajatuksia, törmätä samoihin pulmiin kuin itse omassa työssä törmää. Taas kerran tuli mieleeni Esko Kilven sanat vuorovaikutuksen toimivuudesta.

Loppuilta oli omistettu pedagogisen verkostoitumisareenalle. Tapasimme hanketoimijoita ja oman oppilaitoksen aktiivisia opettajia. Tutuistuimme myös uusiin kollegoihin!