Digioppimisen areena, perjantain 8.12.2017 muistelmat

Digioppimisen areenan perjantain ohjelmassa oli digioppimisen ilmiöitä ja kokeilemisen iloa. Päivän aloittivat Opetushallituksen Kokeilukeskuksen päällikkö Anneli Rautiainen ja kehittäjä Anna Häggman. Kuulimme Yritysamiksesta, jossa oppiminen on yrittäjämäistä.

Mielenkiintoista oli myös kuulla yritysten ja oppilaitosten yhteistyöstä. Tätä peräänkuulutettiin myös twiiteissä:

Onneksi opettajat ovat rohkaistuneet, ja uskaltavat myös vaatia ohjelmilta käytettävyyttä. Yhteisin askelin saadaan myös useammin priimaa, käytettävää, ketterää ja leania kamaa.

Kokeiluareenoissa alkoi varsinainen kuhina ja toisten proggiksiin tutustuminen. Taito-hankkeista näyttävimmin esillä oli PUHTITakk, joka myös voisi ansaita some-palkinnon toiminnastaan digiareenalla!

Muita mielenkiintoisia esittelyitä oli mm. 3DBearilla, Workseedilla, Innokas-verkostolla, Itslearningilla ja Qridilla. Qridia suosittivat myös nuoret areenaosallistujat Veromäen koulun (Vantaa) 6.luokkalaiset:

Päivän loppuhuipentuma oli mielestäni Anthony Salciton puhe. Vaikkei se niin antaumuksellinen ollutkaan kuin viimeksi Lontoossa tammikuussa 2017 BETTin aikana, niin voi sanoa, että Salciton puheesta voi oppia paljon. Yleensä seuraan puheen rakentamista, yleisön huomioimista ja ”sanoman” piilottamista. Mielestäni Salcito on keskimääräistä parempi puhujana. Salciton kertomukseen lumileopardin metsästämisestä (kameran avulla), oli hyvä lopettaa myös #digiareena. Timantti ja tieto on usein piilossa kaiken massan seassa, ja onkin ihan loogista, että alamme hyödyntämään tekoälyä kaiken sen tiedon kaivamiseen. Myös opetusalalla!